! Doprava ZADARMO už od 20 € !

Margita Figuli

autor

Margita Figuli
Možno keby nebola povinným čítaním, jej romány by sa dnes vydávali v tisícoch. Margitu Figuli môžeme smelo zaradiť medzi najlepších slovenských prozaikov.

Narodila sa 2. októbra 1909 vo Vyšnom Kubíne. Písala pod dievčenským menom Figuli (po sobáši sa volala Margita Šustrová) alebo pod pseudonymom Morena, či Oľga Morena. Bola spisovateľkou aj prekladateľkou.

Narodila sa v roľníckej rodine. Gymnaziálne štúdiá začala v Dolnom Kubíne, no maturovala na Obchodnej akadémii v Banskej Bystrici. Chcela pokračovať v štúdiu, no jej pokus o štúdium maliarstva v Prahe jej nevyšiel. Pracovala ako anglická korešpondentka v Tatra banke v Bratislave (do roku 1941), neskôr sa venovala len literárnej činnosti. Popri zamestnaní študovala na konzervatóriu hru na klavíri.

Margita Figuli je výraznou predstaviteľkou slovenského naturizmu.  Publikovať začala už v roku 1930 v časopise Slovenská nedeľa či v kalendároch Tatra banky, neskôr tiež v časopisoch Elán, Slovenské pohľady, Živena a iné. Vo svojich dielach rada využívala legendické, mýtické a rozprávkové prvky. Okrem vlastnej tvorby sporadicky prekladala z češtiny Čapka, Erbena a ďalších.
Písala novely aj romány, mimoriadnu pozornosť si zasluhuje štvorzväzkový román Babylon, za ktorý získala v roku 1947 národnú cenu. Babylon, aj novela Tri gaštanové kone boli preložené do mnohých jazykov a sfilmované.
Margita Figuli zomrela v Bratislave, 27. marca v roku 1995.

Próza:
1932 List od otca
1936 Uzlík tepla
1937 Pokušenie (zbierku noviel zostavil J. Smrek)
1938 Čierny býk
1940 Olovený vták
1940 Tri gaštanové kone
1942 Tri noci a tri sny
1946 Babylon (monumentálny román)
1949 Zuzana
1969 Životopisné legendy(vydal básnik Theo H. Florin)
1973 Rebeka
1974 Vietor v nás

Literárna tvorba pre deti a mládež:
1956 Mladosť (autobiografická románová kronika)
1963 Môj prvý list
1964 Ariadnina niť
1980 Balada o Jurovi Jánošíkovi

viac

Tri gaštanové kone


"Podľa sociologických výskumov spred niekoľkých rokov román M. Figuli Tri gaštanové kone je najčítanejším slovenským literárnym dielom. Keďže čitateľské preferencie širokej verejnosti sa menia veľmi pomaly, možno predpokladať, že ak bolo toto dielo čítané pred pár rokmi, bude aj o pár rokov. Z tohto hľadiska teda niet pochýb o oprávnenosti jeho opätovného vydania. Ešte dôležitejší je však iný moment. Dve komunistické desaťročia bolo toto dielo vydávané v (autorkou) upravenej podobe, ktorá ho ochudobňovala o najcharakteristickejšie štýlovo-významové znaky, odkazujúce na pátos i étos Biblie. Toto vydanie sa vracia k pôvodnej verzii z r. 1940, nepoznačenej ideologickou cenzúrou, i keď – na druhej strane – poznačenej istými konexiami s konfesionalizmom slovenského štátu. Tie sú tam však zo slobodnej vôle autorky a svedčia nielen o jej myšlienkovo-poetologickom vývine, ale aj o dominantných dobových tendenciách slovenskej literatúry, ktoré M. Figuli spoluurčovala. Aj tento fakt je dobrým dôvodom pre editorkinu voľbu vydávať text v takej podobe, v akej vstupoval do literárneho kontextu a spoluutváral ho. S takou stratégiou jednoznačne súhlasím. Edičnú koncepciu A. Blahovej-Šikulovej teda považujem za premyslenú, jasnú a dobre argumentovanú. Jej dlhoročná editorská prax je navyše zárukou toho, že táto kvalitná koncepcia neostane iba na papieri, ale bude realizovaná aj vo vydanej knihe. Edičná poznámka, ktorá bude súčasťou publikácie, tiež svedčí o dôvernom poznaní textologickej problematiky, do ktorej bude tak aspoň náznakovo vovedený aj čitateľ. Mieru navrhovaných jazykových úprav považujem za primeranú, oceňujem, že sa uprednostňuje cesta rešpektovania autorskej lexiky a vysvetlenia menej známych slov v poznámkach. Voľbu Troch gaštanových koní ako úvodného, či jedného z prvých zväzkov edície majúcej sprístupniť kvalitné diela slovenskej literatúry minulého storočia širšej čitateľskej verejnosti považujem vzhľadom na ich populárnosť za príhodnú. Vyzdvihujem aj výber „neopozeranej“ fotografickej podobizne autorky. Zväzok dopĺňa doslov ruskej slovakistky Ally Maškovej, ktorá v ňom kladie dôraz (na naše zvyklosti až neobvyklý) práve na duchovný rozmer tohto románu. Aj keď slovenská literárna veda pozná menej lichotivé interpretácie tohto diela (M. Šútovec), nazdávam sa, že jednoznačne pozitívny prístup zo zahraničia nie je na úkor vedeckej objektivity a dobre zapadá do celkovo pozitívneho ladenia celej edície. Takže aj môj postoj k tomuto edičnému projektu je pozitívny a knihu odporúčam na vydanie." Prof. PhDr. Valér Mikula, CSc.
Vypredané
10,36 € 10,90 €

dostupné aj ako:

Tri gaštanové kone


„Vrátiš sa s troma gaštanovými koňmi a na mieste, kde si ich uviažeš, tam sa stretneme. To bude znamenie.“ Kto by si nepamätal symboliku každého obrazu v najznámejšej próze Margity Figuli Tri gaštanové kone, najčítanejšom diele slovenskej literatúry. Toto klasické dielo patrí do knižnice každého študenta, ale obľúbia si ho aj čitateľky, ktoré majú rady príbehy o láske a o tradičných ľudských hodnotách. Autorka text po ideologickej cenzúre prepracovala, prvý zväzok edície Zlatým písmom ho sprístupňuje v jeho pôvodnej podobe.
Na stiahnutie
6,20 €

dostupné aj ako:

Lacná kniha Výber z diela - Margita Figuli (-25%)


Výber z diela Margity Figuli (1909 – 1995) sa sústreďuje na tú časť spisovateľkinej tvorby, ktorá zohrala dôležitú rolu vo vývine modernej slovenskej prózy. V tridsiatych a štyridsiatych rokoch 20. storočia bolo jej dielo neoddeliteľnou súčasťou generačného úsilia mladších slovenských literátov o nový pohľad na človeka a jeho životný svet a o rekonštrukciu a modernizáciu tvárnych a významových vlastností prózy. Išlo o umelecké hľadanie – ale aj vysvetľovanie – skrytých motivácií a zdrojov impulzívneho konania, iracionálnych skutkov, silných vášní (a z toho všetkého vyvierajúcich konfliktov), cez akoby genetické, avšak spravidla mýticky interpretované faktory „vnútornej prírody“ v človeku: cez tzv. „osudovú predurčenosť“, „osudové putá“ „volanie zeme“ či „zákony krvi“. Umelecké výsledky toho úsilia sa stali známymi pod označením lyrizovaná próza, neskôr aj pod súhrnným pomenovaním próza naturizmu. Vklad a prínos Margity Figuli do tohto smeru umeleckého úsilia zobrazuje prítomný výber z diela. Jeho jadro tvoria zbierka poviedok a noviel Pokušenie z r. 1937, ktorá poskytla netradičný pohľad na svet z hľadiska „milujúcich žien“, a pôvodná verzia romantického príbehu vernej, avšak ťažko skúšanej lásky Tri gaštanové kone z r. 1940. Ďalšie poviedky a novely výberu kompletizujú ponuku textov, ktoré sa už za života autorky stali súčasťou klasického dedičstva modernej slovenskej prózy a jedným zo stavebných kameňov slovenského literárneho kánonu.
Na sklade 1Ks
8,72 € 11,62 €

dostupné aj ako:

Tri gaštanové kone - audiokniha


Románová novela Tri gaštanové kone (1940) patrí medzi základné diela slovenského naturizmu. Je príbehom ľúbostného trojuholníka dvoch mužov a jednej ženy na pozadí dobového slovenského vidieka, s výrazným sociálnym podtextom. Autorka v diele dodržiava niektoré základné znaky naturizmu, ako napríklad členenie na úplne dobré a úplne zlé postavy, použitie ľudového jazyka, či využitie magických prvkov (symbolika čísel, zásah zvierat do deja, a pod.). Dielo bolo v minulosti kvôli cenzúre prepracované a boli z neho vypustené prvky religiozity vidieckeho života, čo dielo negatívne ovplyvnilo. Audioknižná verzia vznikla podľa pôvodného, necenzurovaného vydania. Číta: Marek GeišbergCelkový ča: 4 hodiny a 31 minút
U dodávateľa
14,16 € 14,90 €

Tri najdôležitejšie diela slovenského naturizmu - audioknihy


Tri najdôležitejšie diela slovenského naturizmu - Nevesta hôľ, Drak sa vracia a Tri gaštanové kone - v špeciálnom troj-balení v limitovanom počte 100 ks. Nevesta hôľ / Číta: Milo Kráľ / 8 hodín a 26 minút Neskrátená audioknižná verzia vrcholného a kultového diela slovenského naturizmu, ktoré je dnes už klasickým dielom slovenskej literatúry 20. storočia. Dielo je výrazne poznačené témami vojny a smrti, keďže román vznikal v posledných rokoch druhej svetovej vojny. Drak sa vracia / Číta: Emília Vášáryová / 5 hodín a 10 minút Príbeh ľúbostnej trojice na pozadí dobového slovenského vidieka. Dielo je charakteristické štylizovaným jazykovým prejavom, obsahuje prvky fantistiky, pôsobí dojmom legendy, či mýtu. Nevesta hôľ / Číta: Marek Geišberg / 4 hodiny a 31 minút Príbeh ľúbostného trojuholníka dvoch mužov a jednej ženy na pozadí dobového slovenského vidieka, s výrazným sociálnym podtextom. Audioknižná verzia vznikla podľa pôvodného, necenzurovaného vydania.
U dodávateľa
42,66 € 44,90 €

Tri gaštanové kone


Audiokniha Tri gaštanové kone, ktorú napísala Margita Figuli. Románová novela Tri gaštanové kone patrí medzi základné diela slovenského naturizmu. Je príbehom ľúbostného trojuholníka dvoch mužov a jednej ženy na pozadí dobového slovenského vidieka, s výrazným sociálnym podtextom. Autorka v diele dodržiava niektoré základné znaky naturizmu.
Na stiahnutie
13,00 €

Mámivý dúšok


Dominujúcou témou známej slovenskej autorky Margity Figuli bola láska. Lásku považovala za “prvopočiatok všetkého, čo dostáva tu na zemi tvar. Pokladám ju za hýbadlo sveta” (Živena, 1940). Ústrednými postavami v poviedkach a novelách sú ženy, milenky a matky, vzťahy medzi mužmi a ženami a konflikty, ktoré v týchto mileneckých a partnerských vzťahoch vznikajú. Náš výber z jej najkrajších noviel ( Pokušenie, Mámivý dúšok, Rebeka, Tri gaštanové kone), ktoré teraz opäť ponúkame čitateľom. Zároveň je to príležitosť znovu nazrieť do spisovateľskej dielne a pripomenúť si, čo originálne a trvalé priniesla do dejín slovenskej literatúry. V novele Mámivý dúšok autorka zobrazila svár telesného a duchovného ako vnútornú drámu hlavnej postavy. Zakomponovala ich ako rozlíšenie ľúbosti a lásky. Figuli opisuje vášeň, mámenie, ktoré sú opojné. Preciťuje to jej hrdinka, ale obáva sa, že je to len chvíľkové vzplanutie citov. Preto hľadá spôsob, ako sa uistiť o tom, či je partnerov ľúbostný cit skutočný, či má silu prerásť v lásku, či sú partneri na ňu pripravení.
Vypredané
6,56 € 6,90 €

Výber z diela - Margita Figuli


Výber z diela Margity Figuli (1909 – 1995) sa sústreďuje na tú časť spisovateľkinej tvorby, ktorá zohrala dôležitú rolu vo vývine modernej slovenskej prózy. V tridsiatych a štyridsiatych rokoch 20. storočia bolo jej dielo neoddeliteľnou súčasťou generačného úsilia mladších slovenských literátov o nový pohľad na človeka a jeho životný svet a o rekonštrukciu a modernizáciu tvárnych a významových vlastností prózy. Išlo o umelecké hľadanie – ale aj vysvetľovanie – skrytých motivácií a zdrojov impulzívneho konania, iracionálnych skutkov, silných vášní (a z toho všetkého vyvierajúcich konfliktov), cez akoby genetické, avšak spravidla mýticky interpretované faktory „vnútornej prírody“ v človeku: cez tzv. „osudovú predurčenosť“, „osudové putá“ „volanie zeme“ či „zákony krvi“. Umelecké výsledky toho úsilia sa stali známymi pod označením lyrizovaná próza, neskôr aj pod súhrnným pomenovaním próza naturizmu. Vklad a prínos Margity Figuli do tohto smeru umeleckého úsilia zobrazuje prítomný výber z diela. Jeho jadro tvoria zbierka poviedok a noviel Pokušenie z r. 1937, ktorá poskytla netradičný pohľad na svet z hľadiska „milujúcich žien“, a pôvodná verzia romantického príbehu vernej, avšak ťažko skúšanej lásky Tri gaštanové kone z r. 1940. Ďalšie poviedky a novely výberu kompletizujú ponuku textov, ktoré sa už za života autorky stali súčasťou klasického dedičstva modernej slovenskej prózy a jedným zo stavebných kameňov slovenského literárneho kánonu.
Vypredané
5,00 € 11,62 €

dostupné aj ako:

Lacná kniha Výber z diela - Margita Figuli (-90%)


Výber z diela Margity Figuli (1909 – 1995) sa sústreďuje na tú časť spisovateľkinej tvorby, ktorá zohrala dôležitú rolu vo vývine modernej slovenskej prózy. V tridsiatych a štyridsiatych rokoch 20. storočia bolo jej dielo neoddeliteľnou súčasťou generačného úsilia mladších slovenských literátov o nový pohľad na človeka a jeho životný svet a o rekonštrukciu a modernizáciu tvárnych a významových vlastností prózy. Išlo o umelecké hľadanie – ale aj vysvetľovanie – skrytých motivácií a zdrojov impulzívneho konania, iracionálnych skutkov, silných vášní (a z toho všetkého vyvierajúcich konfliktov), cez akoby genetické, avšak spravidla mýticky interpretované faktory „vnútornej prírody“ v človeku: cez tzv. „osudovú predurčenosť“, „osudové putá“ „volanie zeme“ či „zákony krvi“. Umelecké výsledky toho úsilia sa stali známymi pod označením lyrizovaná próza, neskôr aj pod súhrnným pomenovaním próza naturizmu. Vklad a prínos Margity Figuli do tohto smeru umeleckého úsilia zobrazuje prítomný výber z diela. Jeho jadro tvoria zbierka poviedok a noviel Pokušenie z r. 1937, ktorá poskytla netradičný pohľad na svet z hľadiska „milujúcich žien“, a pôvodná verzia romantického príbehu vernej, avšak ťažko skúšanej lásky Tri gaštanové kone z r. 1940. Ďalšie poviedky a novely výberu kompletizujú ponuku textov, ktoré sa už za života autorky stali súčasťou klasického dedičstva modernej slovenskej prózy a jedným zo stavebných kameňov slovenského literárneho kánonu.
Vypredané
1,16 € 11,62 €

dostupné aj ako:

Three Chestnut Horses


This gem of Slovak naturalism was written in 1940. The story takes the reader to a mountain village. The protagonist narrates the vicissitudes, suffering, and success he experiences as he pursues a love affair, resulting in the triumph of pure love. Peter has been in love with a girl-Magdalena-since childhood and asks her to marry him. But he is too late, because a rich man, Jano Zapotocný, has already proposed to Magdalena, a proposal that her greedy mother promptly accepted on her behalf. Magdalena, out of respect for her mother's wishes, accepts the engagement. However, Magdalena promises Peter that she will put off marrying Jano and will marry him instead if he can prove that he truly loves her. He must build a house and earn a living. After almost two years Peter returns to show her that he kept his promise. But Magdalena is already married; Jano has raped her and she is pregnant. Desperate, Peter is tempted to take out his anger on Jano, nevertheless he resists the impulse. In the end, the author finds a way to reward Peter's faith in love and morality.
Vypredané
17,05 € 17,95 €