! Doprava ZADARMO už od 20 € !

Tomáš Štrauss

autor

1969-1989 Slovensko v časoch všeobecnej stagnácie


V poradí už deviata kniha Tomáša Štraussa, ktorá vyšla v Kalligrame, prináša 2. zväzok korešpondencie s osobnosťami umeleckého života v období rokov 1969 - 1989. Keďže ide o komunikáciu súkromného rázu, mnohé zjednodušené a ideologicky sploštené interpretácie daného obdobia nasvecuje z dosiaľ nepoznaného uhla.
U dodávateľa
6,65 € 7,00 €

Toto rozbiehajúce sa 21. storočie


Orientálni, starogrécki a rímski bohovia boli pôvodne lokálni bohovia. Bývali na rovnakom mieste. Buď vysoko hore, alebo pri nejakej rieke. Pútnici a zvedaví cestovatelia - dobyvatelia zemegule, si pôvodne svojich bohov brali so sebou na cesty. Mali často podobné mená a podobné vlastnosti. Ich vzájomné porovnávanie našepkalo možnosť inakosti. Táto možnosť podlamuje postupne všetky jednoznačné východiskové istoty. Farba tvárí začína byť akosi pestrejšia. S odstupom (=zrod filozofie) neutrálne siv á. Mnohé a iné začína byť znepokojujúcou istotou nových čias. Naše rozprávanie by sa mohlo začať práve v tom momente, keď si Galileo zostrojil zvláštnu trúbku a ponúkol inkvizítorom, ktorí ho vyšetrovali, aby do nej nakukli a spoznali, aký veľký a rô znorodý je náš vesmír a akí malí sme my a naše istoty v ňom. Koperník podložil Galileiho hypotézu matematickými výpočtami. Koniec našej znepokojujúcej neistoty však nenastal ani s ohlasujúcim sa novovekom. Dozrel však už čas, aby sa inštinkty nahradili ideami. Ideami pochádzajúcimi z najrôznejších oblastí. Nie je pritom dôležité, či tieto idey vyvierajú z našej empirickej skúsenosti, a či sú produktom svojbytnej myšlienkovej aktivity. Predel neprebieha medzi prírodou, vedou a technikou na jednej a umením na druhej strane. Laboratóriá, knižnice a ateliéry sa navzájom dopĺňajú. Idey však skutočnosť netvoria. Zlatý čas renesancie a osvietenstva, z ktorého potom 18. a naň nadväzujúce 19. storočie začali murovaťkontúry politicky a inak obytnej stavby pre všetkých, nezahatali nápor masového bytia a narastajúcich požiadaviek pod mienených industrializáciou. 20. storočie tejto ekonomickej, sociálnej, národnostnej a inej rozrôz-nenosti prepožičalo zbytočne bojový výraz. Obeťou oboch svetových vojen sa stali všetci. Moderna" neuniesla ťarchu svojich vlastných blýskavých ideálo v. Či nám to umožní práve sa otvárajúce 21. storočie, ťažko povedať. Nateraz je pozorovateľný iba vzrastajúci individualizmus, uzatváranie sa do vlastnej ulity. Nie kolektívne, vedome a nahlas, ale potichu a húževnato pracujeme na svojom vlastnom pro filovaní. Ideológia a mobilizujúce avantgardné programy stratili svoju niekdajšiu príťažlivosť. Namiesto niekdajších vertikálnych väzieb (pohľad hore) dnes prevládajú väzby číro horizontálne (poh ad okolo seba). Kľúčovým faktorom sa stali masové komunikačné médiá. Obraz nahradil slovo. Šport nadobudol približne tú mobilizujúcu úlohu, akú kedysi zaujímali náboženstvá, politika a kultúra. Stratu tradičnej funkcie a významu preukazuje aj súčasn é umenie.
U dodávateľa
9,41 € 9,90 €

Toto posrané 20. storočie


Ďalšia publikácia významného slovenského kunsthistorika o zdrojoch a súvislostiach avantgardného umenia v priestore stredovýchodnej Európy. Jednotlivé eseje z rôznych aspektov skúmajú vplyv ideológie a politiky na umenie, najmä v priestore stredových odnej Európy, pričom autor s nadhľadom komentuje východiská a ciele avantgardných umeleckých aktivít od dvadsiatych rokov 20. storočia až po súčasnosť. "Tomáš Štrauss je nesporne jeden z najkompetentnejších znalcov východoeurópskych avantgárd, ich dejín a intelektuálnych súvislostí. Od sedemdesiatych rokov publikuje v našom časopise zasvätené analýzy o dianí za naším chotárom. Keď roku 1981 v Kolíne nad Rýnom odštartovala pompézna modelová výstava západného umenia, odkrýval Štrauss jej jednostrannosť. Namiesto West-, poukázal presvedčivo na možný a organický doplnok dneška, tzv. Ostkunst. Štrauss nestráca ani v nastávajúcej sedemdesiatke sv oj prekypujúci idealizmus. Neprestáva veriť v osvietenecký podnet modernej estetiky, v jej organickú spätosťs filozofiou a vedami, a tým aj v budúcnosť výskumníckeho či premýšľajúceho umenia. Svojho druhu, ako to už u autora býva - provokácia." ( Frankfurter Allgemeine Zeitung, 4. apríla 2001)
Vypredané
8,51 € 8,96 €

Toto čudesné 21. storočie


Esej teoretika a kunsthistorika Tomáša Štraussa (1931) je voľným pokračovaním jeho predošlej publikácie s názvom Toto posrané 20. storočie. Autor sa vo svojej novej knihe venuje súčasnosti, vplyvu nových technológií a médií na komunikáciu a na súčasné umenie. Jeho text je obohatený o fundované a inšpirujúce exkurzy do minulosti s cieľom začlenenia súčasných sociálnych a estetických javov do širšieho historicko-spoločenského kontextu.
Vypredané
7,13 € 7,50 €

Toto rozbiehajúce sa 21. storočie


Esej o aktuálnej súčasnosti Esej teoretika a kunsthistorika Tomáša Štraussa (1931) je voľným pokračovaním jeho predošlej publikácie s názvom Toto posrané 20. storočie. Autor sa vo svojej novej knihe venuje súčasnosti, vplyvu nových technológií a médií na komunikáciu a na súčasné umenie. Jeho text je obohatený o fundované a inšpirujúce exkurzy do minulosti s cieľom začlenenia súčasných sociálnych a estetických javov do širšieho historicko-spoločenského kontextu. „Isté, aspoň pre mňa prekvapujúce poznanie som nadobudol počas písania tohto rukopisu. Poznanie, s ktorým by sa rád podelil aj s prípadným čitateľom. Keď som koncipoval prvú časť (dejiny, nová politicko-spoločenská realita či postmoderna) a potom aj druhú časť knihy (médiá), nešlo z nich ešte odhadnúť jej poslednú časť: to, ako vyzerá a čo približne zvestuje najnovšie umenie. Opačne, čo značí usudzovať práve z literatúry a umenia na charakteristické a prevažujúce spoločenské javy, sa do istej miery však dá. Čas, ktorý prežívame, je vždy jedinečným časom. Každá nadchádzajúca minúta je už odlišná od tej predchádzajúcej. Minulosť a budúcnosť nie sú tak prostou modifikáciou a predĺžením, teda akousi predsieňou či východom z prítomnosti. A práve táto jedinečnosť či neopakovateľnosť, to charakteristické „tu a teraz“, je vlastnou a nezastupiteľnou doménou umenia. Neexistuje jediná formula, pomocou ktorej by sa dalo obkrúžiť a raz navždy vysvetliť dianie okolo nás. Jedinečnosť umenia (tvorivej osobnosti) je však istým kľúčom k pochopeniu jedinečnosti a momentnosti celého obklopujúceho nás sveta.“ (Tomáš Štrauss)
Vypredané
9,41 € 9,90 €

O myslení a nemyslení


Nateraz posledné úvahy Tomáša Štraussa, známeho slovenského teoretika umenia, sa dotýkajú viacerých aktuálnych širších spoločenských problémov (súčasné postavenie vedy, sila médií, ekológia, nové technológie, umenie a kultúra), mnohé sú však veľmi os obnými zamysleniami nad špecifickými otázkami domácej (slovenskej, mestskej, bratislavskej) kultúry. Spomedzi nich vyčnieva autorov hold Košiciam prvej polovice 20. storočia ako mestu s pulzujúcim, so svetom prepojeným avantgardným umeleckým životom a inšpiratívnou duchovnou klímou. Esej sa opiera o Štraussovo cenné vlastné zakúšanie umeleckej atmosféry Košíc daného obdobia.
Vypredané
7,13 € 7,50 €

Moje Košice


Keď v historickej bitke pri Moháči porazili Turci uhorské stavy a tiahli nehatane až k Viedni, myšlienka veľkej Panónie a svätoštefanskej koruny ustúpila novovzniknutej realite. Stredoveké obchodné cesty vedúce od Stredomoria a Baltiku cez Norimberg a Krokov niekde na ďaleký juhovýchod, boli spretrhané. Vznikali nové a svojbytné mestské centrá. Po starobylých spišských mestách sa koncom 19. storočia derú takto do popredia najmä Košice. Dostavba Dómu sv. Alžbety a rekonštrukcia patricijských domov prisťahovala do mesta predstaviteľov rôznych umeleckých cechov. Na tu vznikajúce národno-historické, krajinárske a portrétne maliarstvo však reaguje nastupujúca moderna myšlienkou zásadného odboja. Tiahne sa od Konštantína Kövári-Kačmarika, cez Jasuscha, Bauera, Króna k Jakobymu a k tým mladším. Prevládajúci sociálny expresionizmus a vypäté utopické vizionárstvo prepájajú pritom domáce tendencie s tým, čo sa v tom čase dialo v okolitých krajinách, ale napríklad i v Mexiku, Spojených štátoch amerických a inde. V čase, keď sa v druhej polovici tridsiatych rokov minulého storočia začína ako národné kultúrne centrum formovať Bratislava, mali už Košice svoj vlastný umelecký zenit za sebou. Historická esej o meste a jeho umení sa opiera o autorove vlastné výskumy a osobné zakúšanie jedinečnej slobodomyseľnej atmosféry Košíc daného obdobia.
Vypredané
6,65 € 7,00 €