Bryn Greenwoodová: Všetko príšerné aj krásne

Kniha Všetko príšerné aj krásne je silný príbeh o nezvyčajnej láske, ktorá sa zrodí medzi mladučkou Wavy a o niekoľko rokov starším motorkárom Kellenom. Táto kniha predstavuje  ten druh romantiky, ktorá je zakázaná, nepredstaviteľná, nemožná a hlavne provokatívna. Preto možno existuje viacero rozličných názorov na ňu.

Ak ste ju ešte nečítali, určite ju nezatracujte len pre jej príbeh lásky medzi malým dievčatkom a „veľkým chlapom“, ktorý sa môže javiť ako poburujúci, nepochopený, perverzný. Celé toto spojenie nezlomného priateľstva a viery v lásku, aká sa rodí medzi Wavy a Kellenom pochopíte až vtedy, keď dáte tejto knihe šancu. Dokazuje to, že nie všetko v živote je čierne a biele, že aj vo svete brutálností, zloby a príšernosti existuje aj niečo krásne, neobyčajné a pretrvávajúce.

Wavy je dcéra drogového dílera, žije na farme so svojou matkou Val a malým bratom. V knihe je v podstate opísané celé jej detstvo, od jej narodenia, dospievanie, štúdium až po jej dospelosť a jej boj s úradmi, aj s vlastnou rodinou.  Wavy trpí následkami zlého rodinného prostredia a matkinho psychického týrania. Nerozpráva a takmer neje, teda nie vtedy, ak sa druhí pozerajú. Je nedôverčivá, a radšej drží jazyk za zubami. V knihe sa neskôr dozvieme, prečo to tak je. Wavy je však na svoj vek veľmi statočná a aj múdra, len to nedáva najavo.

Jesse Joy Kellen je mladý motorkár, ktorý pracuje v autoservise Wavynho otca ako mechanik, často zaťahovaný do nelegálnych „kšeftov“. V knihe je táto postava vykreslená ako niečo zakázané a nebezpečné pre Wavy, Kellen je vnímaný ako veľký, potetovaný chlapisko, ktorý občas vybuchne a spôsobuje bitky v podnikoch, jazdí na motorke a ktorý možno nevie nič o výchove detí. Ale v skutočnosti, má Kellen len niečo po 20-tke, je slušný a pracovitý, a navyše starostlivý. Ale v porovnaní s Wavy, ktorá má na začiatku príbehu len osem rokov, je tam príliš veľký vekový rozdiel, je to niečo nemysliteľné a nepredstaviteľné, aby medzi tak rozdielnymi ľuďmi vzniklo niečo viac. A opak je pravdou. Medzi nimi naozaj vzniká zvláštne puto.

Kellen sa o Wavy naozaj stará ako vie, pomáha jej s domácnosťou, vozí ju do školy, bráni ju pred otcom. On je ten, ktorý si k nej vytvorí vzťah, jedine s ním Wavy začína rozprávať a ktorému začína dôverovať. Vo svete drog, špiny a nenávisti je jediným krásnym momentom vo Wavinom živote večerné pozorovanie hviezd.  Preto aj ten podnázov.

Kniha je rozdelená na tri časti. Každá jej časť je napísaná pútavo, bez príkras, postupne mení malú hrdinku na dospelú odvážnu ženu, ktorá sa len tak ľahko nevzdá svojho sna – byť s milovaným mužom.

„Liečilo ma to, čo iných zraňovalo.“

Aj keď cesty dvoch ľudí sa niekedy rozdelia, snaha, odvaha a najmä nezlomná viera v lásku dokážu aj napriek nepriazni, väzeniu, odlúčeniu znova týchto dvoch ľudí spojiť. Toto, a aj iné, krásne aj tie menej krásne momenty nájdete v tejto výnimočnej knihe.

Ak by som mala nájsť niečo negatívne na tejto knihe, tak je to obálka. Asi to bol zámer, síce naznačuje to prvé stretnutie Wavy a Kellena, ale necharakterizuje celkový príbeh a jeho odkaz. Aj tých farieb je tam málo, potom to tak možno aj vnímame, ako všetko čiernobiele. Ale ináč, sa mi kniha veľmi páčila, je tam aj zopár krásnych myšlienok a rozhodne je to jedna z tých kníh, ktoré mi ešte dlho potom ostávajú v mysli.

Literárna revue 21/2017

Joanna Connors: Nájdem si ťa