Daniel Silva: Prípad Caravaggio

Silva vytvoril Gabriela Allona ako komplexnú osobnosť, ktorá je natoľko realistická, že hlavného hrdinu obdivujeme a milujeme aj s jeho nedostatkami. Prípad Caravaggio je príbeh, ktorý je dramatický, vtipný, epický, psychologický, milostný, brutálny, osudový a čo je najpodstatnejšie geniálne napísaný.

Román sa začína krátkym úvodom do histórie. V októbri 1969 zmizol z Kaplnky svätého Vavrinca v Palerme na Sicílii Caravaggiov obraz Narodenie Ježiša Krista so svätým Františkom a svätým Vavrincom. Kde sa obraz nachádza a kto obraz ukradol ostáva takmer štyri desaťročia záhadou.

Čo viac si môže čitateľ priať ako pátranie po jednom z najhľadanejších umeleckých diel?

Všetko sa začína v čase, keď Gabriel Allon reštauruje v Benátkach obraz od Veroneseho, a teší sa na narodenie dvojčiat, ktoré čaká so svojou druhou ženou Chiarou. Čoskoro sa však na scéne objaví ďalšia zo Silvových postáv – policajný generál Cesare Ferrari, ktorý má v pláne obviniť Allonovho priateľa Juliana Isterwooda, londýnského obchodníka s umením, z vraždy. V snahe pomôcť priateľovi pristúpi Allon na policajné vydieranie a vydáva sa na cestu za hľadaním strateného majstrovského diela od Caravaggia, ktorá sa začína pri zavraždenom bývalom britskom diplomatovi a špiónovi Jackovi Bradshawovi.

Rovnako ako v predchádzajúcich Silvových knihách, i tu sa stretávame s problematikou aktuálnych problémov na Blízkom Východe a ich dopadom na izraelský štát. Čitateľ je priam donútený zamýšľať sa nad neustálou existenčnou hrozbou, ktorá visí vo vzduchu vplyvom extrémistických skupín v Sýrii, Iraku a Egypte. Silva vkladá do myšlienok hlavného hrdinu pochybnosti a pocit úzkosti z toho, že samostatný izraelský štát nebude môcť nikdy žiť v miery so svojimi arabskými susedmi. Týmto spôsobom čitateľa uisťuje, že Allon ako špión spolu so svojimi kolegami bude mať ešte dlho veľa práce.

Jedným z najsilnejších momentov v knihe je, keď Gabriel Allon navštívi svoju prvú manželku Leah, ktorá je fyzicky aj psychicky silne poznačená po teroristickom útoku, kedy spolu prišli o jediného syna. Je priam srdcervúce čítať o strate, bolesti, pocitoch viny a snahe bojovať s post-traumatickým stresom a depresiami, ktoré ju držia ako zajatca v minulosti. Silva tu opäť brilantne slovne útočí na krutosť a neľudskosť teroristov. Preto neváha hlavného hrdinu spolu s jednotkou nasadených špiónov, nájomným vrahom Kellerom a umeleckým priekupníkom Isterwoodom postaviť zoči-voči sýrskej diktátorskej moci, ktorá má svoje kontakty aj na tých najvyšších miestach a ovláda trh s hľadanými umeleckými dielami.

Daniel Silva vedie čitateľa po napínavej ceste po Taliansku, Francúzsku, Anglicku, Holandsku, Švajčiarsku a Izraely, pričom ani na okamih vám nedovolí sa nadýchnuť. Necháva napätie, aby sa stupňovalo a vy ste nútení čítať ďalej až kým sa nerozmotá celá pavučina okolo vraždy, korupcie, podvodov a špinavých peňazí mafie. Prípad Caravaggio je aktuálny, ale najmä je to kniha, v ktorej je napätie od začiatku až do konca. Daniel Silva napísal opäť brilantnú knihu, ktorú je dobré mať doma, aby ste sa k nej mohli stále vracať.

Peter May: Výnimoční ľudia alebo výnimočná kniha

Martin Petro: A predsa sa točí