David Lagercrantz: Dievča, ktoré uviazlo v pavúčej sieti

Lisbeth je v novinke Dievča, ktoré uviazlo v pavúčej sieti opäť v plnej forme. Nabúrala sa do americkej NSA, rieši rovnice, lúšti kódy. Do popredia sa dostáva téma vynálezov, kšeftovanie s nimi, neférové obchodovanie, kradnutie nápadov a umelá inteligencia. Lisbeth naďalej neváha siahnuť po fyzickom násilí, keď poláme prsty plastickému chirurgovi, ktorý obchytkával svoje pacientky. Na výstrahu. Len tak, aby nezabudol. A ako si asi domyslíte, polámané prsty jemnosti chirurga veľmi nepridajú.

Lisbeth Salanderová je späť. A vo forme!

Lagercrantz sa postavy Lisbeth Salanderovej zhostil naozaj bravúrne. Sám priznal, že ho doslova prenasledovala a „bál som sa, že pôjde aj po mne“. Snaží sa viac vysvetľovať, prečo je taká špičková hackerka.

Mikael Blomkvist je v novom Millenniu tak trochu mimo diania (hoci nie samozrejme doslovne). No je prezentovaný ako vyhorený novinár, unavený dinosaurus modernej žurnalistiky, ktorý potrebuje poriadnu kauzu, aby sa vrátil na vrchol. Alebo aspoň do druhej ligy. Jeho Millenniu ubúdajú inzerenti, obsah a pozornosť sa presúvajú na web, takže printové médium má oveľa ťažšiu úlohu ako kedysi. Do časopisu vstúpil nový investor, ktorý ho chce postupne pretvoriť na svoj obrazMikaelovi je to dosť jedno. Vyhorel. Teda aspoň navonok, vo vnútri je to stále jeho Millenniumtúži ho zachovať také, aké bývalo.

V príbehu nechýbajú veľmi zaujímavé pasáže o zdokonaľovaní počítačov a o hrozbách, ktoré s tým súvisia. O genialite savantov, autistických detí. Hoci budete považovať zápletku miestami predvídateľnú a záver odhadnuteľný, príbeh má svoju atmosféru, napätie a rozkošatenosť, ktorou nás očaril Stieg Larsson.

Nové MillenniumDievča, ktoré uviazlo v pavúčej sieti je remeselne dobre napísaný príbeh o zneužívaní nových vynálezov v oblasti umelej inteligencie. Príbeh o kybernetickej zločinnosti, ktorá nás obklopuje. David Lagercrantz je skúsený spisovateľ, má na konte zopár vydarených kníh, ktoré zaznamenali úspech aj vo svete. Je to novinár podobne ako bol Stieg Larsson.

Nech si každý myslí čo chce – či sa chcel priživiť na sláve, alebo zarobiť (mimochodom, časť zárobku venuje David na charitu), Dievča, ktoré uviazlo v pavúčej sieti je napínavý príbeh, ktorý poteší všetkých fanúšikov trilógie Stiega Larssona. A aby sme vás navnadili ešte viac, prezradíme, že zomrie jedna kladná postava. Žiaľ. Ale tak to chodí aj v živote, možno si poplačete, no od mrazivej severskej detektívky nemôžeme čakať iba happyend.

Barbora Šťastná: Jak jsem sebrala odvahu

Talkshow na Poštovej s Dadom Nagyom v septembri