Henning Mankell: Psi z Rigy alebo psy, ktoré neštekajú, ale hryzú

Autor: Diana Mašlejová, 16. januára 2015

Henning Mankell je stálicou na literárnom poli kriminálnych románov. Jeho séria so samotárskym, až mierne asociálnym vyšetrovateľom Wallanderom mu otvorila dvere do celého sveta a rovnomenný seriál z produkcie BBC získal viacero cien. Aj, keď Mankellove knihy nie sú pre našinca novinkou, román Psi z Rigy pochádza z ranných 90. rokov a jeho atmosféra je preto vskutku špecifická.

Ako napovedá názov, Wallander sa tentoraz nepohybuje len na území Švédska. Potom, ako sa na podnet anonymu nájde na brehoch malého škandinávskeho mesta čln s dvoma mŕtvolami, miestna polícia je v pohotovosti. Wallander a jeho tím pátrajú, čo im sily stačia, ale prípad je napriek tomu zahalený až príliš nepriehľadným rúškom tajomstva. Na pomoc zrazu prichádza inšpektor z Lotyšska, precízny a šikovný major Liepa. Zdá sa, že neznámy čln priplával na škandinávske pobrežia práve z pobaltských krajín, kde však práve vládne politický zmätok. A práve tu sa dostávame k tomu zaujímavému. Mankell v knihe odhaľuje rozpoltenosť a chaos, akými v začiatkoch 90. rokov prechádzali bývalé komunistické krajiny. Zvlášť pobaltské štáty, ktoré stále nepriamo i priamo ovládala Moskva, sa borili so strachom zo sovietskej moci.

Wallander, ale i Liepa tušia, že za „malou vraždou z člnu“ sa skrýva omnoho krvilačnejšia skupina vrahov. Keď prípad utícha, vracia sa major Liepa naspäť do Lotyšska, kde je krátko po návrate záhadne zavraždený. Na pomoc s prípadom tentoraz vysielajú práve švédskeho vyšetrovateľa, ktorý ako nepopísaná tabula rasa, prichádza prvýkrát do krajiny poznačenej komunizmom. Sledovanie, odpočúvanie, neúprimnosť a strach, striehnu v Rige na každom kroku a Wallandera stavajú pred celkom nové, dosiaľ nepoznané reálie policajného života. Komisár sa tak v Lotyšsku stáva viac pozorovateľom, ako hybnou silou záhadného prípadu. Sám netuší, kto je vrahom a ako samotné vraždy súvisia s rannou demokraciou, novými pobaltskými cestami drogových kartelov a mafií, sovietskymi prisluhovačmi, či novodemokratickými zbohatlíkmi. Wallander, taký šikovný práve v dedukčných schopnostiach, sa ocitá na prahu neznáma, desia ho klamstvá i neznalosť pomerov, vo všetkých vidí zločincov.

Psi z Rigy sú kvalitnou detektívkou, ktorá poteší všetkých čitateľov klasického žánru. Internet, výbuchy, naháňačky, či krvavé jatky sa tu skrátka nenachádzajú. Pomaly sa rozbiehajúci prípad však postupne naberá na obrátkach a zvlášť slovenskému čitateľovi pripomína prostredie, ktoré si žiaľ, dobre pamätá. V spojitosti so svojským, melancholickým a často seba ľútostným komisárom Wallanderom, je atmosféra knihy o niečo ťaživejšia a ponurejšia, poznačená šeďou a strachom. Ide však bezpochyby o pútavé a dobré čítanie.

Henning Mankell (1948-2016) je najčítanejší švédsky autor. Na celom svete sa predalo tridsať miliónov jeho kníh. Veľa cestoval a žil striedavo vo Švédsku a v Mozambiku. Preslávil sa sériou o komisárovi Wallanderovi, v ktorej sa odráža jeho snaha o pochopenie nášho strašného sveta a hľadanie spôsobov, ako ho zmeniť.