Jonas Jonasson: Analfabetka, ktorá vedela počítať

Autor: Margaréta Sokolová, 19. apríla 2017

Dej sa odohráva v druhej polovici dvadsiateho storočia. V knihe sa zo začiatku striedajú dva odlišné príbehy, ktoré sa napokon spoja v jeden.

Prvý príbeh je o analfabetke, menom Nombeko Mayeky, ktorá sa vyznačuje veľkou múdrosťou v podobe sedliackeho rozumu, a ktorá sa naučí počítať, hoci nikdy nechodila do školy. A práve vďaka múdrosti sa dostane z jej rodnej chudobnej krajiny, zažíva množstvo dobrodružstiev a tiež zaujímavých stretnutí, napríklad  s tajnými agentmi, významnými politikmi či prezidentmi.

Druhý príbeh sa odohráva vo Švédsku a  je o šialenom mužovi menom Ingmar, ktorý celý  život obdivuje svojho kráľa, hoci len dovtedy, dokiaľ ho sám kráľ nezbije vychádzkovou palicou po hlave. Tak sa celý Ingmarov život obracia naruby a má nový životný cieľ: monarchiu treba zničiť. Vie, že je to veľmi zdĺhavý proces a on sám to do konca života nestihne, a preto, keď mu manželka Henrietta, porodí dvojčatá – chlapcov, príde na dokonalý plán, ako by mohol svoje životné poslanie dokončiť.

V celom diele sa autor pohráva s ľudskou hlúposťou, na základe ktorej sa v diele vyskytujú  vtipné, neuveriteľné ba priam absurdné situácie. Často sa prichytíte pri obdivnej myšlienke, ako takáto bizarnosť mohla niekomu napadnúť. Sám autor musel mať veľké dejepisné a politické znalosti, lebo hovorí o situácii v biednych a zaostalých juhoafrických krajinách v  šesťdesiatych rokoch . Do príbehu zamotal aj významné osobnosti z histórie a k nim dotvoril opäť zábavné príhody. Tiež sa dotkol oblastí ako je rasizmu či diktátorstvo. O týchto témach rozpráva so zarážajúcou priamočiarosťou a jednoduchosťou a na mňa osobne to veľmi zapôsobilo.
Kniha sama osebe je napísaná komplikovaným štýlom. Je v nej veľa zápletiek, ktoré sa v istej chvíli tak zamotajú, že vám z toho ide prasknúť hlava. Odporučila by som ju každému, kto má rád humor, dejepis, napínavé čítanie, zaujímavé osobnosti a chaos.

Autorom knihy je Jonas Jonasson, švédsky spisovateľ a jeho prvý román je: Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol. Toto dielo spôsobilo veľký rozruch. Bolo preložené do 40 jazykov a je zaradený do svetových bestsellerov.
Analfabetka, ktorá vedela počítať, za ním nijako nezaostáva. Je to Jonassonov druhý svetový bestseller. K jeho najnovšej tvorbe patrí Zabijak Anders a jeho priatelia.

Jonas Jonasson (1961) sa narodil a vyrástol vo švédskom Växjö. Po štúdiu jazykov v Göteborgu pracoval ako novinár najskôr v Smalandsposten, potom v Expressen. Neskôr sa venoval konzultačnej činnosti v oblasti médií a nakoniec pracoval v mediálnej agentúre OTW.

Po dvadsiatich rokoch v novinách, televízii a mediálnej komunikácii predal všetko, čo mal, a dal výpoveď. Teraz žije v kantóne Ticino, čo je po taliansky hovoriaca časť Švajčiarska, v dome s výhľadom na jazero Lugano.

Jonasson v jednom rozhovore dokonca priznal, že pri písaní románu ho ovplyvnili Osudy dobrého vojáka Švejka od Jaroslava Haška: „Rozhodne ma ovplyvnil Švejk. Keď na to príde, nemôžete s istotou povedať, či to bol najhlúpejší človek prvej svetovej vojny, alebo jediný, kto rozumel, o čo tam šlo. To isté sa dá povedať o Allanovi. Možno je tam ešte ... viac