Laura Dave: Posledné vinobranie

Autorka vás prevedie vinicou v Kalifornii v meste Sonoma, ktorá je krajinou vína. Budete si priať, aby ste mohli krúžiť a skláňať sa nad pohárom, dýchať vôňu tohto úžasného moku a vychutnať si ho. Urobte to. Nebudete ľutovať, pretože to prebudí vo vás túžbu vedieť o víne stále viac a viac. Čitateľ sa prejde týmito vinicami – intímne nazrie do života vinárov. Všetko, s čím musia bojovať - milosť a nemilosť počasia, pôdy, ovocie a náhody života.

Vinice sa stávajú metaforou a múdrosťou – čo ľudia naozaj chcú od vzťahov a pre seba.

Príbeh začína trochu konvenčne – Georgia Fordová, ktorá si skúša svoje svadobné šaty a cez výklad zbadá svojho snúbenca... To, čo vidí ju donúti sadnúť do auta, šliapnuť na plyn a utiecť tam, kde sa cíti najbezpečnejšie – tam, kde vyrastala a cítila harmóniu. To jediné jej dáva v tejto chvíli zmysel. Veď jej milovaný a dokonalý snúbenec pred ňou skrýval obrovské tajomstvo. Emocionálny zmätok ju núti vyriešiť, čo naozaj chce....

Po príchode domov, zistí, že v Sonome už nie je všetko tak ako bolo. Nielen jej vzťah je v troskách, ale aj jej rodičia sú oddelení a jej bratia majú veľký konflikt... Celý príbeh naberá na intenzite, keď zistí, že bezpečnosť a stabilita rodinného podnikania – domova je v troskách. Jej otec predáva vinice, ktoré tak nadovšetko miloval, venoval im všetok svoj čas a celé svoje srdce. Georgia zisťuje, že to cíti rovnako ako jej otec. Tento svet hrozna miluje a nemieni sa len tak prizerať, ako ich vinice získa veľká firma, ktorá sa zameriava skôr na kvantitu ako na kvalitu. Do deja vchádza ďalší muž, ktorému sú vinice predané. Mladý vinár však nie je taký ako sa na prvý pohľad zdá.

Georgia to celé všetko prežíva oveľa ťažšie, keďže musí čím skôr vyriešiť svoj vzťah so snúbencom – ako sa bude ďalej uberať jej život. Bude sa svadba nakoniec konať? Všetky tieto dejové časti sú pretkávané spoločne. Celé to vyzerá na posledné vinobranie, pri ktorej sa stretne celá rodina – ako všetky tie roky.

Na záver to všetko dáva zmysel, pretože román sa musí blížiť ku koncu. Autorka píše o histórii vinice v tretej osobe v krátkych kapitolách, ktoré nám zároveň poskytujú pohľad aj do dnešným problémov.

Viem si predstaviť aj sfilmovanú verziu tohto príbehu, ktorú by si nejeden z nás určite rád pozrel a vychutnal si tú krásu.

Ella Woodwardová: Lahodne s Ellou