Martin Petro: A predsa sa točí

Kniha je rozdelená do kapitol z minulosti a súčasnosti. Čitateľa to zo začiatku trochu mätie a rozčuľuje. Ja osobne nemám rada, keď sa dej takto rozdeľuje, ale po pár kapitolách si na to človek zvykne a nechá sa vtiahnuť do deja.

Hlavným hrdinom je devätnásťročný Nino. Aj jeho meno je zaujímavé – nezmäkčuje sa totiž... Otec mu ho dal na pamiatku svojho kamaráta, ktorý zomrel pri automobilovej nehode. Celý svoj príbeh rozpráva od úplného začiatku. Jeho otec, aj napriek tomu, že veľa pil zomieral úplne zbytočnou smrťou a Nino vyrastá bez otca len so svojou matkou. Na strednej škole sa zoznámi so svojou životnou láskou – Gabikou – najkrajšou babou z triedy. Celý život nechápe prečo si vybrala práve jeho. Jeho veľká láska k nej a náhoda ich krásneho výletu, na ktorom sa im podarí splodiť krásneho syna – Majka ich spojí na životnej ceste. Obaja sú však veľmi mladý. Gabikin otec veľmi prísny a zásadový chce pre svoju dcéru len to najlepšie a tak mu chce Nino dokázať, že o rodinu sa dokáže postarať podľa jeho predstáv. Zo začiatku skúša pracovať u svokra, to mu však neprináša zárobok, ktorý by si predstavoval. Spomína ako sa musela aj jeho matka predierať životom, aby ich uživila, čo ho privedie na šikmú plochu. RULETA.... zo začiatku šťastie nováčika iba naštartuje jeho túžbu ľahko zarobiť čo najviac a dať svojej rodine úplne všetko. Táto jeho závislosť ho začne pohlcovať, ľahko sa požičiava a ťažko sa vracia – hlavne keď sa nedarí.

A takto sa všetko zrúti ako domček z karát – Nino nastúpi do sanatória, pretože si začína uvedomovať, že svoju závislosť prestáva zvládať. Čitateľovi ostáva čas zamyslieť sa .... každý má predsa nejakú tú svoju závislosť a neresť – nie každý však pozná jej hranicu. Po čase strávenom v tomto centre je Nino pripravený vrátiť sa do života a začať napravovať chyby, ktoré napáchal. Začiatok je však veľmi ťažký – je rozvedený a má dospievajúceho syna, ktorí si už na neho veľmi nepamätá. Prichádza na to, aký je jeho syn úžasný a čo všetko zmeškal. Z celej knihy ma najviac uchvátil príbeh ich dvoch. Koľko má človek šancí v živote na nápravu, kto každý je ochotný mu ju dať... Vráti sa ešte niekedy k nemu jeho úžasná Gabika, ktorú nikdy neprestal milovať?

Táto kniha ma presvedčila o tom, že so životom sa netreba zahrávať. Treba byť vďačný za to čo máme a neuháňať sa len za peniazmi. Nová šanca už totiž nemusí prísť. Malo by to byť povinné čítanie mladých ľudí, ktorí vchádzajú do života.

Daniel Silva: Prípad Caravaggio

M. J. Arlidge: Jeden musí z kola von alebo silný psychologický triler