Ondřej Neff: Jádro pudla

Mala som pochybnosti, či zvládnem vnímať český text po obsahovej stránke, a nebudem sa vedieť sústrediť prevažne len na preklad do slovenčiny v mojej hlave. Avšak hneď po pár vetách som si uvedomila, že je zbytočné prekladať si každé slovo a v duchu si ich spájať do viet, lebo až na pár slov som rozumela všetkému a čítanie v tomto veľmi príbuznom, ale zároveň aj sčasti cudzom jazyku mi nerobilo problém.

Je možné, že k prečítaniu knihy Jádro pudla ma čiastočne primälo aj množstvo superlatívov, ktoré som o autorovi počula. Prívlastky ako „najlepší sci-fi autor v Česku a na Slovensku” alebo jeho knihy sa radia k najkvalitnejším v tomto žánri” by sa ku mne zrejme nedostali, ak by neboli pravdivé. Takže aj na popud môjho ocka, Neffovho veľkého fanúšika, som sa pustila do čítania.

Hneď na začiatku sa stretávame s hlavným hrdinom knihy, na ktorom mi veľmi imponovalo, že šiel proti prúdu. A hoci ho ľudia z jeho okolia považovali za čiernu ovcu, nerobil si z toho ťažkú hlavu. Bol odvážny, inteligentný a nepodriaďoval sa verejnej mienke. Akcia v knihe nastala veľmi rýchlo, stále sa niečo dialo. Aj keď sa príbeh odohráva na Marse, a tým pádom sú opisy nevyhnutné, bolo ich tam primerané množstvo, presne toľko, koľko si ich príbeh vyžaduje. Vďaka tomuto vyváženému pomeru opisov a akcie sa mi kniha priam premietala pred očami a mala som pocit, ako keby som s Radom všetko prežívala aj ja. V knihe nájdete aj napínavé zápletky, vďaka ktorým sa nebudete vedieť od knihy odlepiť.

Som skutočne rada, že ma okolnosti priviedli k tejto knihe. Jednoznačne môžem potvrdiť, že Ondřej Neff je skvelý autor napínavých sci-fi románov, a už sa neviem dočkať čítania pokračovania či ďalších autorových kníh. Ak patríte k fanúšikom sci-fi literatúry, zaručene by ste si mali Jádro pudla prečítať a zahĺbiť sa do udalostí knihy, ktoré sa, ako väčšina sci-fi príbehov, môžu raz stať skutočnosťou.

Knihu hodnotím na päť hviezdičiek.

Literárna revue 10/2017

Jarmila Klímová: Psychosomatický dotek motýla