Paulo Coelho: Víťaz je sám

Autor: Filip Bielik, 8. marca 2017

Ticho samoty v hluku víťazstva.

O kvalitách brazílskeho spisovateľa Paula Coelha nie je potrebné dlhšie rozprávať. Jeho úspechy hovoria samy za seba. Predajnosť v 150 krajinách a 145 miliónov výtlačkov. Preklad do 68 jazykov, medzi ktorými už dlhé roky nechýba ani naša rodná slovenčina.

V knihe Víťaz je sám rozpráva príbehy postáv pohybujúcich sa v neodolateľnom svete lesku a nadbytku a ukazuje, kam až môže viesť posadnutosť slávou. Dej sa odohráva v prostredí bohatého prímorského mestečka Cannes, v čase jeho najväčšej návštevnosti – počas filmového festivalu. Autor opäť predkladá čitateľom hĺbkovú sondu do životov svojich postáv, ktoré nemožno považovať práve za regulárne ľudské archetypy. Coelho je známy práve tým, že jeho postavy sú sužované svojimi životmi a okolnosťami, ktoré ich k nemu viedli. Časovo je román prekvapivým pohľadom na necelých 24 hodín v živote viacerých osôb z rôznych spoločenských a sociálnych vrstiev. Čitateľ sa preto môže vžiť nielen do životov producentov, slávnych hercov, modeliek, ale aj prostých čašníkov, polície či dokonca sériového vraha. Vďaka tomu, že sám autor bol prítomný na podobných festivaloch a stretnutiach organizovaných pre najvyššiu smotánku, príbeh pôsobí celistvo a uveriteľne.

Ako je už v jeho knihách zvykom, aj Víťaz je sám ponúka pre čitateľa určité posolstvo, ktoré by sme tentoraz mohli charakterizovať ako: svedectvo o kríze hodnôt sveta zameraného na vonkajšie pôsobenie

Všetci sme na tomto svete z jedného dôvodu a ten dôvod sa nazýva Láska. Láska sa však nemá sústreďovať na jedinú osobu, má byť rozptýlená po celom svete a čakať na objavenie.

Paulo Coelho (1947) sa narodil v Riu de Janeiro a veľmi skoro sa rozhodol pre spisovateľskú dráhu. Pracoval ako divadelný herec a režisér, skladateľ a novinár. Z jeho hudobnej spolupráce s Raulom Seixasom vzniklo mnoho brazílskych rockových hitov. Je považovaný za jedného z najvplyvnejších spisovateľov súčasnosti, jeho knihy vyšli vo viac ako 168 krajinách sveta a boli preložené do 80 jazykov, predalo sa z nich vyše 150 miliónov výtlačkov na celom svete.

V roku 1987 sa pod vplyvom zvláštneho stretnutia vybral na púť do Santiaga de Compostela a o rok neskôr napísal knihu Pútnik z Compostely. Krátko nato vydal román Alchymista, dielo, ktorým sa začali jeho medzinárodné úspechy. V roku 2009 bol zaň zapísaný do Guinesovej knihy rekordov za najviac prekladov jednej knihy. Paulo Coelho napísal množstvo ďalších kníh, ktoré oslovujú ľudí po celom svete. Spolupracuje s niektorými významnými svetovými masmédiami, od roku 2002 je členom Brazílskej literárnej akadémie. V spolupráci s UNESCOM vo funkcii osobitného poradcu pre medzikultúrny dialóg a zbližovanie v duchovných otázkach je stúpencom multikulturalizmu. V septembri ... viac