Peter Krištúfek: Blíženci a protinožci alebo strašidelne skutočná kniha o láske a sexe

Adrián je spisovateľ. Kritikmi uznávaný, no nečítaný spisovateľ. Okrem vlastných, nepredávajúcich sa kníh je však aj autorom textov na objednávku. Píše knihy o celebritách v ich mene, fejtóny, dokonca názory. Dá sa povedať - predáva svoju dušu.

Jedného dňa sa u neho objaví Nora. Chce, aby napísal aj jej pohnutý príbeh. Nora je bývalá narkomanka a prostitútka. Aj ona sa predáva. No na rozdiel od Adriána, za peniaze dáva svoje telo. Dvaja úplne rozliční ľudia sú si však - slovami autora - blízki tým, že ponúkajú niečo veľmi intímne. Blíženci a zároveň protinožci. Vzniká však medzi nimi vášnivý vzťah, ktorý v konečnom dôsledku rozvráti Adriánovu rodinu a úplne zmení jeho pohľad na svet.

Príbeh smutný svojou skutočnosťou. (Vždy bol presvedčený, že každý deň je jeden život. V noci sa všetko zmaže. Ráno sa začína odznova. No nebolo to tak.) Neutíchajúci chaos v boji o prežitie každučkého dňa podčiarkuje niekoľko dejových línií (Adriánov denník, Norin denník, Norino rozprávanie, rozprávanie lekára, Adriánova poviedka, Adriánová nedopísaná kniha) i rozličné spôsoby prejavu. Adriánová kruto ironická sebareflexia je v ostrom kontraste s Norinym jednoduchým, priamočiarym slovníkom. A potom sú tu odosobnené, či skôr nutnej realite vzdialené, fragmenty z Adriánovej knihy a poviedky.

Peter Krištúfek rozpráva o dvoch veľmi podobných a zároveň veľmi odlišných svetoch. Kniha Blíženci a protinožci je o mužskej sebaľútosti a ženskej nevšímavosti. Miestami až nihilistický príbeh, prinášajúci obnaženia tela i duše. Strašidelne reálna kniha. Brnká na citlivé miesta, opisuje stavy mysle a srdca, ktoré sme zažili mnohí, no ak sme sa z nich dostali, najradšej by sme ich zamkli do čo najskrytejšieho zákutia zabudnutia.

Vrelo ju odporúčam všetkým sebaľútostivým desperádom. Aby pochopili, že ich stav nie je až taký výnimočný. Že život prináša nečakané zákruty a vybabráva rovnako s každým. Alebo aspoň s väčšinou ľudí. Samozrejme, táto kniha nie je len o pocite sebaľútosti, je o nás, o tom, kam vedia veci zájsť, keď to sami dovolíme.

Skvelá dovolenková Cicuška – Cicuškine zápisky / Olivia Olivieri

Páchateľ, či obeť? - Jozef Roháč: Štvrťstoročie na úteku / Martin Mózer