Siniša Novac: Priće koje griju dušu

Gordan, hlavný hrdina "turistického" poviedkového románu Sinišu Novaca je jedným z "kukuričiarov" (predajcov kukurice), ktorí dotvárajú (alebo aj tvoria) kolorit (takmer) každej chorvátskej pláže. Na prvýkrát vás cena tej kukurice (12 až 15 kuna, čo sú dve eurá hore dole) povalí, no potom si na ňu zvyknete ako na niečo, na čo tiež budete doma (v paneláku) s nostalgiou spomínať. Akí sú však títo ľudia, ktorí tvoria súčasť pláže? Kukuričiari, toaletári, lehátkari, predavači šišiek (s marhuľovým džemom alebo nutelou)...? Čo im víri v hlavách, aké majú problémy, radosti? Nikdy sa to nedozviete. Iba ak si prečítate túto knižku. S ňou máte jedinú a jedinečnú možnosť to zistiť. Pozrieť sa na chorvátsku pláž nielen z lehátka, na ktorom sa slníte. Vnímať ju očami a srdcom tých, pre ktorých je každodennou, hoci milovanou, no tvrdou realitou.

Gordana si môžete vziať všade so sebou, bude vašim spoločníkom i sprievodcom. Aj vďaka dialógom, ktoré sú v chorvátčine. Ale nebojte sa, pre menej zdatných znalcov tohto jazyka je tam aj slovenský preklad. Brilantne zapracovaný. Jazyk tejto knižky vôbec stojí za zmienku. Ľahký, čitateľný, vtipný, citlivý. Ostáva len hádať, koľko vypovedá o autorovej duši. Lebo podľa toho čo si tu prečítate, je to nesmierne vnímavý človek. Knižka vyšla pôvodne v dvoch (subtílnejších) častiach, no pre veľký úspech a ohlas čitateľov sa dočkala ďalšieho, zjednoteného vydania, navyše obohateného o dve nové poviedky. (Za zmienku stojí určite aj fakt, že je to jediná (mne známa) knižka, ktorej dej sa celý odohráva na pláži.) Je skvelým čítaním nielen počas dovolenky (vďaka nej ju určite prežijete intenzívnejšie), ale aj po nej. Vlastne s ňou prežijete dovolenku toľkokrát, koľko chcete. A nielen to. Táto knižka totiž oplýva humorom (niekedy tragikomickým), aký sa len tak nevidí.

Fešák Gordan láme srdcia ženám každého veku a národnosti, jeho kamarát, toaletár Željko si zas nemôže nájsť frajerku, lebo zaváňa záchodmi. Šišiar Dario je zanietený vlastnenec, punkáč a obdivovateľ Anteho Gotovinu - svojho hrdinu spomína pri každej príležitosti (aj v textoch piesní jeho punkovej kapely Mrtav prezident). Neprehliadnuteľný je aj lehátkar Ante, fanatický "navijač" (fanúšik) božského klubu Hajduk Split, príležitostný erotoman (podobne ako Željko však nemá úspech u žien) a básnik. (Hlavnou ideou jeho básní je - ako inak - Hajduk, ale aj ženy a more.) Neopakovateľným zážitkom je napokon Operácia Oluja (pomenovaná podľa rozhodujúcej vojenskej operácie v chorvátsko-srbskej občianskej vojne), keď plážoví hrdinovia (s vysielačkami) lovia falošného kukuričiara, ktorý im zráža ceny (predáva kukuricu za 6 kuna)...
Pri čítaní (aj opakovanom) príhod tejto plážovej partičky sa nepochybne zasmejete a pookrejete i počas sychravých jesenných dní, keď máte častokrát pocit, že s posledným spadnutým listom odišla všetka chuť tešiť sa z maličkostí. Pomôže vám prežiť deň s radosťou, ako vtedy v lete, na pláži. A možno zmení aj váš pohľad na Chorvátsko, túto nádhernú krajinu a jej obyvateľov. Ukáže vám, ako sa javíte im. A snáď o rok, keď sa tam vrátite, budete ústretovejší, pokornejší a milší. Prečítajte si ju ešte dnes a sami zistite, čo všetko vám môžu dať "historky z pláže".
Lebo ako hovorí Gordan:
"Jednog dana ćete se probuditi i više neće biti vremena da uradite stvari koje ste uvijek želili uraditi. Uradite ih sad!" (Jedného dňa sa prebudíte a už nebudete mať čas urobiť to, po čom ste vždy túžili. Urobte to teraz!)

Napätie pod povrchom

O zombíkoch trocha inak