Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol

Hlavným hrdina Jonassonovho Storočného starčeka, ktorý vyliezol z okna a zmizol je Alan Karlsson, ktorý má plné zuby pobytu v domove dôchodcov. Rozhodne sa odtiaľ ujsť, takže zatiaľ čo sa v spoločenskej miestnosti pripravuje personál na oslavu jeho narodenín, vylezie oknom zo svojej izby. Pošliape pár kvetín, starostlivo vysadených pod oknom a len tak v papučiach sa vydá na autobusovú stanicu ... A tu sa začína Alanova cesta plná absurdných stretnutí so zaujímavými postavičkami. Nedobrovoľne a náhodou sa v minulosti priplietol k mnohým dôležitým historickým udalostiam a ovplyvnil ich.

Počas čítania sa budete smiať. Budete zvedaví, čo všetko ešte tento jednoduchý človek zažil, vyviedol a koľkým vysokopostaveným ľuďom skomplikoval ich plány ovládnuť svet.

Príjemné čítanie vytvárajú sympaticky vykreslené postavy. Hlavný hrdina je pochybnej  morálky a má sklon vyhadzovať veci do povetria – je nadšencom dynamitu už od mlada ... Jeho rozhodnutia vzbudzujú pochybnosti, či je naozaj taký naivný alebo nebodaj až hlúpy. Ale všetko je to len hra. Skvelá hra autora s postavami a ich osudmi. Strieda kapitoly odohrávajúce sa v súčasnosti s tými, ktoré sú spomienkami na Alanovu minulosť.

Záver knihy je prekvapujúci a dojímavý, čo zrejme čitateľ od takto absurdného príbehu, ktorý je miestami dosť sarkastický, nebude očakávať. Kniha bola v roku 2014 aj sfilmovaná. Jonas Jonasson pokračuje svojským humorom a nezvyčajnými osudmi postáv vo svojich ďalších románoch - Anaflabetka, ktorá vedela počítať a Zabijak Anders a jeho priatelia.

Jana H. Hoffstädter: Cesta na svet

Jean Giono: Muž, ktorý sadil stromy