William Dalrymple: Deväť životov

Pre niekoho je dôležité zasvätiť svoj život honbe za peniazmi, no niekto sa vydá na diametrálne odlišnú cestu. Na cestu duchovna a viery. A práve o takýchto ľudí sa zaujímal William Dalrymple v knihe Deväť životov.

India. Čo Vám prvé napadne, keď začujete pomenovanie tejto krajiny? V rebríčku top 10 by sa určite našli slová ako hlad, špina, slumy, násilie. Je smutné, že krajinu tak bohatú na rozmanitosť a krásu, opisujú podobné nelichotivé označenia. Autor sa však  rozhodol ukázať Indiu v úplne inom svetle ako je vnímaná. V jej  duchovnej  inakosti a jedinečnosti.

„Duch zosnulých často zostáva s lebkou. Duchovia sú bez formy a tvaru. Nedajú sa spútať, spáliť ani utopiť. Nemôžeme ich zamknúť. Je potrebné ich uctievať, uzmieriť, neustále kŕmiť. Ponúkame im voňavky, kvety, oleje. Nepodarí sa vám to s každou lebkou – treba im dať dostatok času. Čo sa s lebkou deje, to zistíte podľa jej správania, keď ju ponúknete jedlom.“

Po prečítaní týchto riadkov by si možno mnohí povedali, že táto kniha nie je pre nich, no opak je pravdou. Kde inde na 300 stranách nájdete deväť rozmanitých životných príbehov spojených s rôznymi „náboženstvami“? Obohatíte svoj rozhľad a nájdete odpovede na mnohé otázky. Kedy môžu tibetskí mnísi použiť násilie? Ktorý vzdelaný človek by dokázal odrecitovať spamäti epos pätnásťkrát dlhší ako je biblia? Zriecť sa všetkého vrátane rodiny, vytrhať si svojpomocne všetky vlasy v mene viery a vnútorného presvedčenia? Dokonca zbierať lebky a prinášať im obety? Že je to nepredstaviteľné a zvrátené? Možno. No v prvom rade treba odložiť predsudky a predpojatosť západných civilizácií a začať čítať knihu srdcom. Upustiť uzdu svojej fantázii. Potom sa pred vami odhalí  svet plný nových vnemov a zážitkov. Na čítanie sa treba plne sústrediť, pretože obsahuje dosť veľa autentických pomenovaní, no opäť nechýba výkladový slovník, ku ktorému sa kedykoľvek môžete vrátiť.

Nikto nemá právo súdiť ostatných pre ich vieru a v dnešnom svete plnom násilia je nevyhnutné spoznávať skutočné korene toho, čo je dnes podsúvané pod slovom náboženstvo. Že to nie je hra moci, ale nikdy nekončiaca cesta prinášajúca radosť, mier,  pokoru a pokoj.

„Guru ma však čoskoro naučil, že jestvujú omnoho dôležitejšie veci ako prežitie, zarábanie peňazí či materiálne potešenie. Ani teraz nemám peňazí nazvyš, ale moja duša vďaka guruovým lekciám prekypuje bohatstvom. Vštepil mi, ako nájsť vnútornú múdrosť a poznanie a ako inšpirovať aj ostatných, aby ju hľadali.“

Filip Kulisev: Úžasné Slovensko

Literárna revue 20/2017