Witold Szablowski: Vrah z mesta marhúľ

Pohodlne sa usaďte a pripravte sa na potulky po súčasnom i minulom Turecku. Na cestu po udalostiach, ktoré ho sformovali do podoby, ktorú poznáme dnes. Ako krajinu, kde nič nie je len biele alebo čierne. Na jednej strane demokracia so závratným ekonomickým rastom, no na strane druhej pretrvávajúca silná tradícia vo vraždách zo cti, ktoré s moderným a pokrokovým zmýšľaním nemajú absolútne nič spoločné. V Turecku na akúkoľvek otázku začínajúcu slovom PREČO jestvuje vždy len jedna jasná odpoveď: To nepochopíš, nie si Turek. Univerzálna odpoveď, ktorá dokáže skryť akékoľvek nepochopiteľné konanie .

„Tiež mám v sebe takú úžinu. Každý Turek tisíckrát denne krúži medzi tradíciou a modernosťou, klobúkom a čarčafom, mešitou a diskotékou, medzi Európskou úniou a averziou k nej.“

Hneď v úvode knihy poteší mapka, stručný popis miest Turecka,  zoznámenie sa s tureckými písmenami a ich spôsob čítania, slúžiacich ako odrazový mostík k ďalšiemu spoznávaniu krajiny. Nasleduje pútavé rozprávanie o živote obyčajných ľudí, ich svedectvách, pocitoch a názoroch. Priblíženie udalostí, ktoré priviedli prezidenta Recep Tayyip Erdoğana  až na pozíciu najvyššej hlavy štátu. Odhalenie odvrátenej stránky života v tomto rozpoltenom štáte, kde je prostitúcia legálna a žena nemá cenu, hoc ju označujú za najvyššiu hodnotu. Ako ženy nútia k legálnej prostitúcii? Či aké je postavenie ženy bez muža v Turecku? Chcete vedieť kto je atentátnik Mehmet Ali Ağca, ktorý sa pokúsil o vraždu Jána Pavla II?  Alebo Vás zaujíma, ako ľudia v skutočnosti vnímajú Európu a vstup ich krajiny do Európskej únie? Toto a omnoho viac sa dozviete v knihe Vrah z mesta marhúľ. Publikácia od vydavateľstva Absynt nikdy nie je krokom vedľa, čoho dôkazom sú aj tieto pútavé reportáže z Turecka.

„Korán zabraňuje zarábať na úrokoch. A to je správne. Vždy, keď si chudobný požičiava  od bohatého, stráca pri tom. Bohatý sa stáva ešte bohatším a chudobný sa do konca života topí v dlhoch. Ale celá vaša kultúra spočíva na peniazoch. Vy chcete mať čo najviac pre seba. Moslim, ak má kde bývať a čo jesť, ďakuje Alahovi a považuje to za veľké šťastie. Vy na západe potrebujete ešte auto, potom vrtuľník, potom zas najnovší telefón.“

Kiera Cassová: Siréna

Literárna revue 13/2017