! Doprava ZADARMO už od 20 € !

Vladimír Godár

autor

Miro Bázlik


Ďalšia publikácia z edície Pramene, kniha Miro Bázlik - Spektrá života, prináša v prehľade život a dielo výnimočného slovenského skladateľa a klaviristu, Mira Bázlika, autora opery Peter a Lucia, oratoriálnej, komornej, symfonickej, elektroakustickej či filmovej hudby. Pri príležitosti jeho 90. narodenín vychádza monografia, v ktorej sú rozhovory so skladateľom, teoretické a muzikologické analýzy Bázlikovho rozsiahleho diela a publikácia taktiež prináša súpis všetkých textov, ktoré zhudobnil Miro Bázlik. Súčasťou je aj chronologický a tematický zoznam skladateľovej tvorby. Kniha obsahuje fotografickú prílohu.
Na stiahnutie
16,50 €

Zrod opery z ducha rétoriky


„Keď chceme rozumieť kultúre, musíme ísť ad fontes, k tvorivej intencii, stotožniť sa s momentom vzniku. Vôbec to nie je ľahké. Veď čo by nastalo na našej zemi, keby kresťania pochopili zúrivosť Krista, vyháňajúceho obchodníkov z božieho príbytku? Táto kniha sa zaoberá vznikom opery. Chce v zmysle teórie rétoriky zodpovedať peristaseis: Kto? Čo? Kde? Pomocou čoho? S čou pomocou? Prečo? Ako? Kedy? Pokúša sa postaviť fakty proti umeleckej a citovej tuposti, ktorú nám priniesla hlúpa doba.
Vypredané
12,26 € 12,90 €

Alla battaglia - príbeh hudobného druhu


S problematikou tvorby battaglií je spätý pomerne široký okruh dosiaľ nezodpovedaných či ani nenastolených otázok. Kompozície s týmto názvom nachádzame v hudobných dejinách počas viacerých storočí, ale vďaka heterogénnosti ich výzoru, nedešifrovaniu ich spoločenskej funkcie a účelu sa muzikológia vyhýba aj takej základnej otázke, či v prípade battaglie možno hovoriť o špecifickom hudobnom žánri či druhu alebo len o battagliových príznakoch. Dosiaľ nevymedzila dostatočne ani charakteristické znaky battaglie a neosvetlila ani otázku jej vývojových determinánt i následných transformácií.
Vypredané
10,45 € 11,00 €

De musica 1. zväzok


Predkladaná práca je pokusom o načrtnutie myšlienkového konceptu, stojaceho v pozadí dejín európskej hudby, pokusom pochopiť dejiny európskej hudby cez prizmu kultúrnych ideí či paradigiem, ktoré sa ustaľovali vo vedomí ľudí, pričom boli podrobované oscilácii medzi dynamizujúcimi a statizujúcimi silami ľudského myslenia. Východisková idea predloženého semiotického konceptu hudobných dejín pochádza od františkána Bonaventuru, ktorý v 13. storočí napísal spis Itinerarium mentis in Deum, opisujúci tri štádiá či stupne kontemplácie pri výstupe duše k osvieteniu. Naša kontemplácia má podľa Bonaventuru tri vektory: 1) pozorovanie zmyslami vnímateľného sveta okolo nás (extra nos); 2) vstup do nášho vnútra, do našej mysle či duše (in mentem nostram); 3) výstup k tomu, čo nás presahuje, čo je nad nami (transcendere supra nos). Bonaventura nás tu upozornil na tri druhy reality (zmyslová či telesná, spirituálna či duchovná, a božská či transcendentálna), a tento postreh je azda najstarším pokusom o načrtnutie štruktúry ľudskej psychiky pomocou funkčnej triády.
Vypredané
13,21 € 13,90 €

De musica 2. zväzok


Predložená práca De musica má ambíciu interpretovať fázovanie dejín európskej hudby pomocou semiotickej koncepcie, založenej najmä na myšlienkach Charlesa Sandersa Peircea. Stredoveká európska reflexia začlenila hudbu do systému siedmich slobodných umení (septem artes liberales); v dobe vytvorenia tejto väzby bola hudba súčasťou matematického, „číselného“ kvadrívia a vytvárala si úzke vzťahy predovšetkým so svojimi kvadríviovými príbuznými – s aritmetikou, geometriou a astronómiou. Túto stredovekú kvadríviovú musiku skúmame v časti musica symbolica, keďže požadované väzby tónov a čísel vytvárali symbolicko-mimetický vzťah, založený na ich dohodnutej, teda konvenčnej väzbe. Symbolickej hudbe naša hudba vďačí za svoje základy.
Vypredané
12,26 € 12,90 €