Miroslav Tížik
autor
Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii
Kniha poprvé u nás ve větším rozsahu představuje dílo významného sociologa 20. století Alfreda Schütze a přináší první překlady jeho textů. První část knihy Schützove sociologické inšpirácie pre dnešok tvoří autorské příspěvky zaměřené na analýzu teoretického obsahu a potenciálu fenomenologické sociologie a na její případnou reflexi v tehdejší a dnešní sociologii a dále autorské studie usilující o aplikaci Schützovy fenomenologické koncepce na zkoumání konkrétních sociologických problémů.
Druhou část publikace tvoří výběr překladů Schützových studií do slovenštiny. Studie Každodenná a vedecká interpretácia ľudského konania, Tvorba pojmov a teórií v sociálnych vedách a Problém transcendentálnej intersubjektivity u Husserla jsou klíčovými teoretickými a metodologickými texty fenomenologické sociologie. Eseje Cudzinec, Navrátilec, Dobre informovaný občan a Don Quijote a problém reality tvoří čtenářsky nejpřitažlivější část Schützovy tvorby, která se v posledních letech těší mimořádné pozornosti vydavatelů. Kniha je doplněna slovníčkem základních Schützových termínů s uvedením různých verzí jejich překladů do slovenštiny a češtiny.
Studie o A. Schützovi jsou v češtině a slovenštině, překlady jeho textů ve slovenštině.
Kritická teória Jurgena Habermasa v sociologickom výsku...
Kniha obsahuje deväť autorských štúdií, zameraných na reflexiu využitia kritickej teórie J. Habermasa pri špecifických témach alebo v kontexte slovenskej či stredoeurópskych spoločností. Kniha je uvedená prekladom viedenskej prednášky J. Habermasa z roku 2006 o verejnej úlohe intelektuála. Medzi štúdiami sa nachádzajú reflexie Georga Lohmanna o Habermasovej teórii ľudských práv, teoretická štúdia Igora Hanzela o teórii konania a životného sveta, úvaha Josepha Grimm Feinberga o koncepte verejnosti, či štúdia Martina Muránskeho o kapitalizme a demokracii v čase krízy. Druhou tématickou časťou sú empiricky zameraná príspevky. Zuzana Kusá na príklade Slovenska poukazuje na rôzne podmienky rozvažujúcej (deliberatívnej) demokracie, Miroslav Tížik sa sústreďuje na príklad vzťahov verejnosti, náboženstva a štátu na Slovensku, Jan Dlask analyzuje literárne spory vo švédskojazyčnom prostredí vo Fínsku. Zuzana Révészová rozoberá súvislosti formovania európskej identity a Bohumil Búzik kriticky zhodnocuje Habermasove interpretácie revolúcií v roku 1989. Kniha je doplnená prehľadom prekladov kníh a štúdií do slovenského a českého jazyka. Cieľom knihy je tiež posilnenie teoretických základov výskumu vybraných problémov v slovenskej sociológii a skvalitnenie teoretickej explanácie aktuálnych spoločenských otázok nie len na Slovensku.
Pierre Bourdieu ako inšpirácia pre sociologický výskum
Kniha je venovaná kritickej reflexii možností využitia teórie Pierra Bourdieua pri skúmaní nie len slovenskej spoločnosti. Rozdelená je na štyri samostatné časti, doplnené o záverečnú prehľadovú štúdiu o stopách diela P. Bourdieua v Česku a na Slovensku. Úvod knihy obsahuje blok dvojice kritických reflexií samotnej teórie Pierra Bourdieua od Mareka Skovajsu a Nicolasa Maslowskeho. Druhá časť obsahuje príspevky z oblasti sociológie kultúry. Dobrota Pucherová analyzuje mechanizmy fungovania a udeľovania literárnych cien, Martin Stanoev a Dušan Janák sa venujú uplatneniu Bourdieuovej teórie pri štúdii subkultúr. Ivan Chorvát sa zaoberá výskumom životných štýlov a Joseph Grimm Feinberg analyzuje koncept ľudovosti a folklóru. Tretia časť knihy sa venuje najmä problematike práva a symbolických systémov. Miroslav Tížik analyzuje formovanie sveta náboženstva na Slovensku, Martin Vávra sa sústreďuje na sociológiu práva, najmä pri pohľade na otázky definovania viny. Barbora Vacková s Martinom Škopom sa venujú rôznym aktérom a mechanizmom formujúcim právne pole. Štvrtá časť knihy je zameraná na tému reprodukcií v školskom a vzdelávacom systéme. Zuzana Kusá ukazuje na problémy integrácie detí z etnicky neslovenského prostredia a úlohu jazyka pri primárnych mechanizmoch vylučovania častí populácie. Simon Smith robí medzinárodnú komparatívnu analýzu protestných hnutí na vysokých školách a akademických inštitúciách vo Veľkej Británii, Francúzsku a Českej republike, na príklade ktorých ukazuje rôzne stratégie iniciátorov „reforiem“ a protestov proti „reformám“. Namiesto záveru obsahuje kniha prehľadovú štúdiu Miroslava Dopitu, v ktorej podrobne mapuje stopy odkazov Pierra Bourdieua v českej a slovenskej sociológii od prvých zmienok v 60. rokoch 20. storočia až do roku 2013. Publikácia obsahuje aj záverečnú poznámku editora, v ktorej sú naznačené viaceré možnosti prekladov základných termínov a názvov kníh Pierra Bourdieua.
Príliš ľudská tvár socializmu?
Príliš ľudská tvár socializmu?
Reforma zdola a okolnosti reformného procesu v Československu 1968
Náboženstvo vo verejnom živote na Slovensku
Na Slovensku došlo počas posledných sto rokov k vystriedaniu viacerých politických režimov, z ktorých každý inak pristupoval k náboženstvu a cirkvi mali v rôznych týchto režimoch iné možnosti, ako byť súčasťou verejného a politického života na Slovensku. Dominantné boli dve tendencie. Od vzniku ČSR v roku 1918 to bola snaha oddeliť štát od náboženstva a vytvoriť sekulárny charakter štátu. Druhou tendenciou boli snahy povýšiť náboženstvo na úroveň štátotvorného alebo národotvorného princípu, čo sa najvýraznejšie prejavilo počas existencie Slovenskej republiky v rokoch 1939 — 1945. Aj jednou zo základných požiadaviek v novembri 1989 bolo zabezpečenie náboženskej slobody a oddelenie štátu a cirkví. Počas nasledujúcich dvadsiatich rokov sa však pôvodné požiadavky artikulovali odlišnými spôsobmi a náboženstvo sa postupne stalo dôležitou súčasťou verejného a politického diskurzu na Slovensku. V monografii je analýza zmien vzťahov medzi náboženstvom a štátom a náboženstvom a občianskou spoločnosťou urobená na troch typoch údajov. Po prvé, analýza legislatívy s ohľadom na sféru cirkevného a náboženského života. Druhým predmetom analýzy je štátna a verejná symbolika, využívaná štátom pri legitimizácii svojho charakteru. Treťou oblasťou je analýza názorov a postojov verejnosti z rôznych druhov reprezentatívnych sociologických výskumov na vzťahy náboženstva a politiky či verejnej sféry. Analýza všetkých troch oblastí umožňuje sledovať rastúce inštitucionálne posilňovanie pozície najväčších cirkví na Slovensku s paralelne pretrvávajúcou indiferenciou a stabilitou pohľadu verejnosti na miesto náboženstva v ideovej a symbolickej identite štátu. Konfrontácia s rôznymi teoretickými koncepciami občianskeho náboženstva ukazuje na dynamiku premeny princípov štátu od občianskeho alebo verejného náboženstva smerom k súčasnej nábožensky ukotvenej identite spoločnosti.
Svetonázorové dilemy, ateizmus a náboženská viera na Slovensku
Kniha sa zameriava na rekonštrukciu existencie a zániku inštitucionálneho sociologického skúmania svetonázoru a náboženstva na Slovensku, ktoré bolo v rokoch 1960-1990 spojené s existenciou Ústavu vedeckého ateizmu SAV a jeho predchodcov. Opiera sa o kritickú analýzu charakteru takéhoto vedeckého poľa v čase štátneho socializmu a okolností, ktoré viedli v čase zmeny politického režimu v roku 1989 k zániku nie len konkrétneho pracoviska, ale aj ku koncu inštitucionalizovaného skúmania náboženského a svetonázorového života na Slovensku. Zatiaľčo prienik profilu a zamerania vedeckého pracoviska s politickou mocou bol pre rozvoj a možnosti novovytváranej vednej disciplíny silným faktorom jeho etablovania sa v akademických štruktúrach, zmena politickej moci a celkového charakteru politického režimu znamenala aj koniec jednej vednej subdisciplíny s celou jej infraštruktúrou a výsledkami a to bez akejkoľvek kontinuity v nových politických podmienkach. Jadrom knihy sú biografické a zároveň expertné rozhovory s troma bývalými pracovníkmi Ústavu vedeckého ateizmu SAV (1971-1990), z ktorých každý ukazuje inú životnú cestu k sociologickému a vedeckému skúmaniu náboženstva na Slovensku. Každý z rozhovorov prináša aj inú predstavu o vede a sociológii, pričom každý z nich zohral aj inú úlohu pri zakladaní inštitucionalizovanej sociológie náboženstva na Slovensku. To, čo ich všetkých spája je, že sa rôznym spôsobom snažili a aj rozvíjali istú podobu sociológie náboženstva. Hoci z hľadiska veku ide o príslušníkov dvoch generácií vedcov, v rámci inštitucionalizácie subdisciplíny je možno hovoriť až o troch generáciách vedcov. V knihe sú rozhovory usporiadané v poradí, v akom je možné chápať tri generácie postupnej inštitucionalizácie sociológie náboženstva. Kritickú analýzu formovania a zániku poľa vedeckého skúmania náboženstva dopĺňajú prílohy, ktoré ilustrujú viaceré súvislosti fungovania tejto disciplíny a obrazové prílohy ilustrujúce jednu podobu práce v skúmanej téme.