Ben H. Winters: Posledný policajt

Kniha Posledný policajt je prvou časťou trilógie, ktorej dej sa odohráva na pokraji apokalypsy. Hlavnou postavou je detektív Hank Palace, ktorý sa aj napriek tejto celosvetovej pohrome snaží poctivo si robiť svoju prácu. Iní sa toho už dávno vzdali a kriminalita v mestečku, v ktorom sa dej odohráva, čoraz viac stúpa. Veď do konca sveta ostáva už len niekoľko mesiacov. Zaujímavým faktorom je skutočnosť, že nikto nechystá žiadny únikový plán ani zničenie asteroidu, ale väčšina ľudí opúšťa svoje domovy a chce si užiť posledné mesiace. Prípadne sa poddávajú alkoholu, drogám, alebo trávia čas v kostole.

Kniha je pre čitateľa zaujímavá aj z toho hľadiska, že autor tu prelína viacero dejových línii. V popredí stojí veľmi aktuálna informácia o katastrofe konca sveta, ktorá sa každým dňom blíži viac a viac, a znepokojuje všetkých ľudí. Na jej pozadí však detektív Hank Palace pomaly a neodbytne odhaľuje tajomstvo „vraždy“, o ktorej do konca knihy nevieme s istotou povedať, či to naozaj vražda bola. Aj sám detektív prípad uzavrie, no príde na niečo, prečo sa ním znova začne zaoberať.

Myslela som si, že Hank Palace bude riešiť aj iné prípady, ale v celej knihe sa zaoberá len týmto jediným. Isté časti príbehu sa mi zdali dosť natiahnuté, ale nakoniec som zistila, že to malo svoje opodstatnenie. Čitateľ sa dozvedá aj informácie zo súkromného života detektíva Palacea. Príbeh nie je zbytočne brzdený žiadnymi dlhými opismi. Na druhej strane sú postavy vykreslené málo a tak sa k nám o nich dostávajú v podstate len základné informácie.

Titul je podľa môjho názoru vhodný najmä pre čitateľov, ktorí majú radi napätie až do konca. Nakoľko autor využíva množstvo zápletiek, ktorými príbeh spomaľuje, robí z Posledného policajta ešte napínavejší krimiromán. Do poslednej strany je odhalenie prípadu nepredvídateľné. Krimiromán je zaujímavým spojením apokalyptickej situácie po páde asteroidu na Zem a detektívneho vyšetrovania.

Čitateľov, ktorých tento detektívny román oslovil a zaujal, určite poteší správa, že druhá časť trilógie s názvom Koniec sa blíži vychádza v slovenskom preklade už 24. mája 2016. Ja si ju určite prečítam.

Jenny Offill: Odd. špekulácií

Will Grayson a Will Grayson