Jenny Offill: Odd. špekulácií

Kniha Odd. špekulácií od Jenny Offill ma zaujala hneď, keď prišla na predajňu – svojim vzhľadom. (Áno, som žena :)) Úzky formát, typický skôr pre poéziu, ma lákal knihu zhltnúť. Všetkým náruživým čitateľom však odporúčam spomaliť. Za útlym vzhľadom knihy  sa skrýva vo vnútri silný a bohatý obsah. A tak ako som očakávala, že táto kniha bude pre mňa „rýchlovkou“, už po prvých stranách som zistila, že po prečítaní každého jej odseku sa dá nadlho zatúlať v myšlienkach – v autorkiných a aj vo svojich vlastných.

Mladosť, zamilovanosť, láska a povznášajúca ľahkosť bytia. Potom prichádza manželstvo, rodičovstvo a povinnosti s nimi súvisiace.  Ľahkosť bytia sa stráca a každodenný život sa stáva príťažou. Otvorené možností a sny sa stávajú uzavretým a bludným kruhom. Život sa stáva reťazou starostí a kolobehom povinností. Príbeh lásky muža a ženy, od jeho závratných výšok v zamilovanosti, až po jeho pád pri rozvode podáva autorka knihy originálnym spôsobom. Tému, pre niekoho všednú, podáva rozkúskovanú v odsekoch pospájaných myšlienkami načisto nevšednými – v knihe sa prelínajú citáty filozofov a mysliteľov s vnútornými pochodmi hlavnej postavy knihy – ženy. Knihu je pre mňa ťažké niekam zaradiť -  je originálnym denníkom ženy, súhrnom jej myšlienok, pozorovaní a špekulácií, jej cynických poznámok a miestami trpkých myšlienok.

Kniha je útla, no silná zároveň. Veselá, no tiež smutná. Je poéziou v próze. Je ukážkou toho, ako to s nami zamáva, keď náš život žiari frustrovanosťou a vyhasína všednosťou. Knihu  odporúčam najmä ženám, keďže je denníkom ženy. A tiež preto, že predsa len máme viac vo zvyku sa vo veciach vŕtať, rozoberať a preberať ich z každej strany. Kniha sa mi zdá aj výbornou ukážkou toho, čo nám ženám priniesla rovnoprávnosť, demokracia a feminizmus. Možnosť voľby pre nás nemusí automaticky znamenať aj slobodu. Možnosť zvoliť si, je zároveň aj tlakom – ako si vyberieš, tak budeš mať. A myslím, že väčšina žien to má tak, že chce presne to, čo práve nemá a ľutuje, že si vybrala to a nie ono :)

Takže, či budete hľadať knihu pre ženu-mysliteľku; alebo pre ženu karieristku; alebo pre ženu-matku, ktorej chýba kariéra; alebo pre ženu-matku-karieristku, ktorej nechýba nič, len čas – siahnite po Odd. špekulácií. Bude to určite dobrý výber.

Jean Giono: Muž, ktorý sadil stromy

Ben H. Winters: Posledný policajt