John Boyne: Chlapec na vrchole hory

Chlapec na vrchole hory je ďalším príbehom z pera írskeho autora Johna Boynea, ktorého mnohí poznajú ako autora známejšej sfilmovanej knihy Chlapec v pásikavom pyžame, vydanej v roku 2006. O deväť rokov neskôr stavil Boyne na pásikmi overený úspech a Chlapca na vrchole hory postavil na rovnakom základe, ktorým je vplyv a vnímanie nacizmu očami detí.

Tragický príbeh sedemročného Pierrota sa odohráva v období druhej svetovej vojny na horskej chate Berghof, kde sa dostal po smrti svojich rodičov ako synovec Hitlerovej gazdinej Beatrix. Napriek tomu, že chata na vrchole hory poskytuje Pierrotovi nielen izoláciu od okolitého sveta, ale aj ochranu od priamych dôsledkov vojny, Pierrot sa postupne dostáva pod čoraz väčší vplyv Adolfa Hitlera, jeho názorov a myšlienok. Opojná moc, ktorú so sebou prinášajú Hitlerove ochranné krídla a bývanie na Berghofe, sa veľmi rýchlo začne prejavovať na charaktere a správaní malého chlapca, ktorý neváha odvrhnúť priateľov a zradiť svojich najbližších v mene nacistickej ideológie a oddanosti Hitlerovi. Čas však plynie, sedemročné dieťa sa mení na šestnásťročného chlapca, Hitlerova moc upadá a vojna sa končí. To, čo zostáva sú spomienky na nenapraviteľné hriechy malého, kedysi nevinného chlapca, ktorého opantala moc.

Zdvihol hlavu a oči mal plné sĺz. „Nikdy sa nepokúšaj predstierať, že si nevedel, čo sa tu deje. Nie si slepý ani hluchý. Neraz si sedel v pracovni a zapisoval, o čom hovoria. Všetko si počul. Všetko si videl. Všetko si vedel. A sám dobre vieš, za čo nesieš zodpovednosť.“ Zaváhala, ale musela pokračovať. „Máš na svedomí ľudské životy. Ale si ešte mladý, máš iba šestnásť. Máš pred sebou veľa rokov, aby si sa vyrovnal so svojou spoluúčasťou. Len si nikdy nenahováraj, že si nič nevidel.“ Spustila ruky.“ To by bol najhorší zločin.“

Chlapec na vrchole hory je jednou z tých kníh, ktoré musíte dočítať aj so zápalom očí počas cesty vlakom, kedy si na strany knihy svietite mobilným telefónom. Boyne našiel štýl písania, ktorý mu sedí, a ktorým dokáže nielen zaujať a dojať, ale aj donútiť čitateľa zamyslieť sa. Zamyslieť sa nad takou ťažkou témou, akou je nacizmus, koncentračné tábory, organizácia Hitlerjugend či vojna všeobecne a utrpenie, ktoré so sebou priniesla. Zamyslieť sa nad obeťami, vinníkmi, príčinami. Zamyslieť sa nad tým, aké ľahké je skaziť nevinných.

Paula Hawkins: Dievča vo vlaku

James Kimmel Jr.: Posledný súd