James Kimmel Jr.: Posledný súd

Brek Cuttlerová je úspešná advokátka, má muža, ktorého miluje a 10-mesačnú dcérku Sarah. Nič jej nechýba. Avšak takýto perfektný život sa predsa len jedného dňa zmení. Z ničoho nič sa zobudí na železničnom nástupišti nazývanom Šemaja, kde je nahá a krváca. Nepamätá si čo sa stalo, nevie čo tam robí a prečo všade okolo nej sú, už dávno, mŕtvi ľudia z jej minulosti. Chce sa vrátiť k svojmu manželovi, svojej dcérke. Zisťuje, že zo stanice utiecť nemôže, pretože tam na ňu čaká dôležitá úloha. Pod vedením najvyššieho právnika Luasa, sa Brek dostáva do skupiny právnikov, ktorí súdia duše na poslednom súde. Postupom času sa k Brek dostane aj jej prvý klient, ktorého musí obhájiť pred Bohom. A tým nie je nik iný ako človek, ktorý ju zabil. Brek sa pomocou neho dozvedá celú pravdu o svojej smrti a stojí pred rozhodnutím. Ako odsúdi človeka, ktorý jej zobral život? Ukáže pred Bohom len jeho zlé vlastnosti a skutky, alebo predstaví aj tie dobré? Ukáže ho pred zrakom Boha objektívne? Odsúdi ho do večného zatratenia alebo do raja?

Príbeh je opísaný fascinujúco a napínavo. Takmer štyristo strán knihy ste v dokonalom spojení s hrdinkou. Vy tiež neviete ako zomrela, ani prečo tam je. Neviete ani to, koho bude súdiť a či dosiahne na súde spravodlivosť. Neviete čo je s jej dcérkou a ako dopadol jej manžel. Neviete nič. Všetko postupne zisťujete s hlavnou hrdinkou. Čítate o tom, čo všetko prežíva na stanici Šemaja a postupne sa cez retrospektívy dozvedáte aj o jej živote a rozhodnutiach, ktoré musela spraviť. A na úplnom konci aj to prečo a ako zomrela.

V celej knihe sa raz cítite ako detektív, inokedy zase ako právnik, ktorý chce dosiahnuť spravodlivosť. Autorom nie ste vtiahnutý len do príbehu o Brek. Súbežne s ňou si prečítate aj príbehy o mnohých iných ľuďoch, bez ktorých by Brek a jej rodina neexistovali, a bez ktorých by sa jej život tak rýchlo neskončil. Pomocou postáv zisťujete, že ľudia, ktorí sa objavili v jej živote sa v ňom neobjavili len tak náhodne. Presne tak ako vo vašom a autor sa vám to snaží ukázať, prinútiť vás rozmýšľať a ďakovať za všetkých ľudí okolo seba.

James Kimmel nám istým spôsobom v knihe podal zrkadlo nás samých. Ukázal nám, aké veci občas robíme, len aby sme zaujali druhých, len aby sme ukázali svetu, že sme v niečom lepší. Že sme lepší od niekoho. A potom spätne zisťujeme, ako nás tieto zlé veci ovplyvnili a aké následky musíme znášať.

Posledný súd určite nie je kniha, ktorá je ľahká na prečítanie. Množstvo úvah, náznakov, otázok, neskôr odpovedí o človeku, živote, prítomnom okamihu. Aj keď sa vám to bude ťažko čítať a vy sa budete musieť plne sústrediť, nepustíte ju z rúk a poviete si, že to za tú námahu stálo. Pretože na konci zistíte, že odpustenie má veľkú moc. Nielen v očiach tých, ktorí vám ublížili, ale aj v Božích očiach.

Hlavnú hrdinku Brek možno naučil posmrtný život viac ako ten normálny. Pozrela sa do minulosti, zastavila sa a porozmýšľala nad všetkým, čo sa stalo a zrazu videla veci úplne inak. A tak by sme to občas mali spraviť aj my.

„Voľba je na tebe, dcéra moja. Rovnako ako  všetci ľudia, čo prišli pred tebou a čo prídu po tebe, aj ty stojíš predo dvermi. Ktoré si vyberieš?“

John Boyne: Chlapec na vrchole hory

Najpopulárnejší detektív súčasnosti Harry Hole