John Boyne: Zostaň, kde si, a potom odíď alebo o chlapcovi, ktorý miloval svojho otca

Alfie má päť rokov a v Európe sa s schyľuje k prvej svetovej vojne. Alfie presne nevie, prečo sú dospelí takí vystrašení a nervózni, ale tuší, že ohrozenie klope aj na ich dvere. V deň chlapcových piatich narodenín mu milovaný otec sľúbi, že do armády neodíde, no hneď na druhý deň sa dobrovoľne prihlási brániť svoju vlasť. Prestrih a Alfie má deväť. Z konfliktu, ktorý mal trvať najneskôr do najbližších Vianoc, sa stáva dlhá zákopová vojna, v ktorej ženy prichádzajú o svojich manželov a deti o otcov.

Alfie s mamou ostávajú na londýnskej Damley Road a ich život sa mení vplyvom finančného strádania, strachu a hladu. Pokojná ulica, kde všetci boli priateľmi, sa stáva miestom, ktoré nenápadne rozdeľuje. Je tu rodina Janáčkovcov, ktorú krajina kvôli rakúsko-uhorskému pôvodu kruto vyhosťuje, otcov najlepší priateľ Joe je zase vykázaný morálne, pretože sa odmietol zúčastniť vojnovej mašinérie a zabíjať svojich blížnych. Ústrednou postavou však ostáva malý Alfie, ktorého očami sledujeme sled ťaživých udalostí. Mama, ktorá pre nával práce a striedaniu nočných a denných smien nevládze dávať synovi dostatočnú pozornosť, sa upína na to najdôležitejšie – zábezpeku jedla a tepla v dome. Ani školská dochádza už nefunguje tak, ako predtým, a preto Alfie využíva voľný čas, zoberie z domu Janáčkovcov drevenú škatuľu a na stanici King´s Cross ľuďom tajne čistí topánky.

Jeho misia naberá na obrátkach potom, čo zhodou okolností zisťuje, že jeho ocko je v neďalekej nemocnici, kde sa liečia pacienti s dosiaľ nepoznanou diagnózou – nervovým šokom. Chlapcov cieľ je jasný, vypraviť sa za ušetrené peniaze za ním a doviesť ho konečne domov. Kniha Zostaň, kde si, a potom odíď nie je naivná ani patetická. Detský pohľad, ktorý všetkému nerozumie, ale mnoho cíti a vidí, ešte jasnejšie podčiarkuje atmosféru vojny – strachu, obáv, malých radostí, odcudzenia a návratov. Príbeh je navyše kompaktný, plný zvratov a dojemných epizód. Román je primárne určený detskému a mladému čitateľovi, ale patrí do skupiny tých vzácnych diel, ktoré posolstvo prenesú aj na dospelého.

Talkshow s Dadom Nagyom v júni

Afonso Cruz: Maliar pod kuchynským drezom