Nový kráľ historickej detektívky Juraj Červenák

Autor: Ľuboš Houška, 3. septembra 2014

Juraj Červenák je pozoruhodným zjavom na slovenskej literárnej scéne. Začínal v žánri fantasy, kde sa mimoriadne úspešne udomácnil a je v ňom populárny nielen doma, ale i v zahraničí. Už v príbehoch z fantastiky naznačil, že mu nejde o číro-číru mystifikáciu, ale dej často úzko súvisel s historickými faktami. Badateľné to bolo najmä v príbehoch kapitána Báthoryho, ktoré doposiaľ vyšli v troch pokračovaniach. Zároveň však bol tiež rozpoznateľný mierny odklon od pôvodného žánru a do popredia sa dostávajú práve dejinné udalosti a literárne spracovaná reálna história. Už Báthory zaznamenal úspech nielen u vernej fantasy komunity, ale aj u milovníkov historických románov.

No a potom Juraj Červenák urobil krok, ktorým sa bez milosti udomácnil aj v knižniciach tých, ktorým nie sú blízke čary, mágia či mystickí hrdinovia. Historická detektívka Mŕtvy na Pekelnom vrchu  si v okamihu získala svojich priaznivcov a Červenák sa stal u nás jej hlavným predstaviteľom. Samozrejme, že ich je na Slovensku viac. Ale jedine jemu sa podarilo tento žáner spropagovať tak, že sa stal podstatne masovejšou záležitosťou. Určite to bolo tým, že dej svojej detektívnej prvotiny situoval do Banskej Štiavnice, do ulíc a prostredia, v ktorom sa môžete poprechádzať aj dnes a pomyselne sa ocitnúť na stránkach knihy. Ale nielen to.

Červenák výborne pracuje s detektívnym žánrom. Je to poctivo odvedená robota po remeselnej i faktografickej stránke. Výborne narába s jazykom. Používa slová, ktorými príťažlivo spája súčasné spôsoby vyjadrovania s minulosťou a dialógy tak vyznievajú autenticky napriek tomu, že sa v tých časoch určite rozprávalo inak. Dôležité je však to, aby sme textu rozumeli dnes. A  že mu čitatelia rozumejú, svedčí aj to, že pôvodne plánovaná štvrtá časť Báthoryho išla dočasne do úzadia a trojica Stein, Barbarič a Jaroš sa vrátila trochu skôr aby sa, tentoraz v rudolfínskej Prahe, podieľala na odhalení závažných zločinov.

Krv prvorodených, tak znie názov druhého pokračovania prípadov spomínanej trojice, v mnohom prekonala očakávania a smelo môžeme povedať, že rozhodnutie Juraja Červenáka písať historickú detektívku bolo jeho životným rozhodnutím (teda aspoň čo sa literárneho žánru týka). Opäť atraktívne prostredie, napätie, potrebná dávka dobrodružstva, prekvapivé rozuzlenie na jednej strane či skvelo využité prostriedky detektívneho žánru, dôslednosť a prehľad v historickej faktografii, príťažlivý literárny jazyk  i spisovateľské majstrovstvo na strane druhej, robia z tejto knihy jednu z najlepších, ktoré súčasný slovenský literárny trh ponúka. Nie, určite nedostane Anasoft literu, na to sa predáva až príliš dobre. Detektívka Krv prvorodených a jej staršia sestra sú knihy, ktoré na ňu ani neašpirujú. Sú to výborné detektívky, pri ktorých si oddýchnete, zabavíte sa a možno aj získate nové poznatky, vďaka Červenákovej poctivej robote s históriou. Sú to knihy, po prečítaní ktorých vás zamrzí, že je koniec. A to sa vám určite stane. Takže ak ste po nich z akéhokoľvek dôvodu nesiahli, urobte tak bez váhania. Neoľutujete. Presvedčíte sa, že nielen Dominikom Dánom je slovenský detektívny svet živý.

Som Stredoslovák ako repa, a to už od roku 1974, kedy som sa ráčil narodiť.

Väčšinu života som prežil v Banskej Štiavnici, odľahlom baníckom mestečku pod horou Sitno uprostred stredoslovenských vrchov. Stále sa tam cítim byť doma, hoci od roku 2005 žijem v Košiciach, kde je tiež fajn, a filmy sú tu uvádzané v slovenských premiérach ;-).

Profesný životopis? Zmaturoval som na gymnáziu, na vysokú školu ma nevzali (bytostný odpor k učeniu a chronická lenivosť), potom som prešiel všemožnými nemožnými zamestnaniami typu trhač lístkov v kine, vrátnik, nočný strážnik, sociálny prípad (to síce nie je zamestnanie, ale tiež som si to vyskúšal)… Následne som niekoľko rokov pracoval v banskoštiavnickom kultúrnom stredisku, kde som okrem iného bol vedúcim kina.

V súčasnosti som na voľnej nohe, čo ... viac