Toňa Revajová: Tvoja Johanka alebo príhody obyčajnej neobyčajnej Johanky

Malá hrdinka Johanka nie je literárnym nováčikom. Najnovší knižný prírastok s názvom Tvoja Johanka je už tretím pokračovaním obľúbenej série dobrodružstiev a životných peripetií desaťročnej školáčky. Jedna kniha na druhú síce nadväzuje a čo to i objasňuje, ale vôbec nie je potrebné postupovať pri čítaní chronologicky. Tvoja Johanka je samostatným dielkom, ktoré oplýva najmä humorom, zábavnými epizódami zo života a situačnou dynamikou.

Revajová ako autorka totiž dala prednosť reálnemu svetu pred prostredím fantazijným, kde namiesto ľudí vystupujú draci, víly, či iné, dnes mimoriadne obľúbené bytosti. Táto cesta je pre súčasného spisovateľa o čosi ťažšia a nepochybne vyžaduje pozorné a empatické oko. Autorke Tvojej Johanky takéto oko, či srdce, našťastie nechýba. Možno práve preto vie podať niektoré ťažké životné skúšky, ktorými mala hrdinka prechádza, s nadhľadom a prirodzeným nenúteným poučením. Veď Johanka sa musela z mesta presťahovať na vidiek, do Zapadáčiku, pretože jej mama skrátka nemala peniaze platiť byt v meste. Na skromné priestory si nakoniec privykla, dokonca si v Zapadáčiku našla aj kamarátku Maju, ale následne je rodinka o troch členoch opäť nútená sa sťahovať. Johanka, mama i malý braček Samko odchádzajú do mesta, pretože mama ide tentoraz študovať a velenia sa ujmú starí rodičia. Sociálnym kontextom sa teda spisovateľka nevyhýba, čo je pre súčasnú literatúru pre deti skôr výnimočný stav.

V knižke Tvoja Johanka sa dievčatku otvárajú nové dvere. Má vlastnú emailovú schránku a už jej nič nebráni písať tým, ktorí jej chýbajú. Jej najlepšia kamarátka Maja sa vyrovnáva s vlastným životom, mamička sa jej po dlhej dobe vrátila z nemocnice a ona si zvyká, že je opäť súčasťou rodiny. Medzi adresátmi sa objavuje aj otec, a to i napriek tomu, že Johanka mame sľúbila, že mu napíše až na Vianoce. Zdá sa, že tajomstvo okolo otca je pre hrdinku mimoriadne príťažlivé a lákavé a táto situácia ešte bude mať svoje pokračovanie a vyústenie. Tvoja Johanka otvára viacero tém. Jednou z nich je i priateľstvo, ktoré nezmaže čas, ani diaľka. Inou je napríklad popasovanie sa s chorobou brata, či odchod mamy do Paríža.

Hlavná postava je pre deti i prípadných dospelých čitateľov veľmi sympatická. Problémy prekonáva zvedavosťou, láskavosťou a nutnou dávkou šibalstva. Neuzatvára sa do seba a v novej škole si nachádza priateľky a podnety na humorné príhody. Knižka je príjemným a hodnotným literárnym počinom, pretože nerozpráva o dokonalých deťoch a dokonalých koncoch. Opisuje život taký, aký je a dodáva, že so štipkou radosti ide všetko ľahšie.

Hana Lasicová: Všetko o mojom otcovi

Talk show s Dadom Nagyom v decembri