Hana Lasicová: Všetko o mojom otcovi

Ako je z názvu (podtitulu či anotácie) zrejmé, kniha predstavuje možnosť spoznať Milana Lasicu tak, ako to doteraz nebolo možné. Hana z neho vytiahla ozaj dosť. Otázkami na telo, ktoré sa však, čo je v Haninom prípade celkom prirodzené, priam signifikantné, vyznačujú kultivovanosťou, ľahkosťou, eleganciu, láskavosťou, humorom i sarkazmom. Áno, majú v sebe všetko naraz. Celkom ako u jej otca.

Ak ste však od Hany Lasicovej už niečo čítali, tak vás to neprekvapí. Viete, že každá jej kniha sľubuje nevšedný zážitok. Minimálne spôsobom, akým sa Hana vyjadruje, slovníkom, ktorý používa. Táto rodinná kronika Lasicovcov, alebo jej prvá časť (Hana v závere avizuje pokračovanie), je skutočne príjemné dielko. Pri čítaní rozhovorov dcéry s otcom, pri odkrývaní jeho tajomstiev, niekedy úsmevných, niekedy celkom tvrdých, ale napokon, na to sme u pána Lasicu akosi pripravení, si knihu doslova prehrávate. (Ak ste totiž Hanu počuli rozprávať viete, že nielen vyzerá ako jej mama Magda Vášáryová, ale aj tak rozpráva.)

Všetko o mojom otcovi teda čítate a rozhovor zároveň počujete. Hana sa pýta, Milan Lasica odpovedá. Je to kniha – zážitok.
Kronika Lasicovcov má, ako Hana povedala v rozhovore,“krásny, exkluzívny obsah. Lebo je o rodine. A o minulosti. Lebo rodina je taká jednotka, ktorá nás drží v každom čase. A preto je dôležité sa o vlastnej rodine niečo dozvedieť“. Vtipné, smutné, láskavé i drsnejšie spomínania má každý. Je dobré si uvedomiť, že na ne netreba zabúdať. Ani na svojich predkov. Vzišli sme z nich. Aj keď to niekedy nie je jednoduché a trochu to bolí. Ako keď si prezeráte album s fotografiami s ľuďmi, ktorí tu už nie sú.
Jednoduché zrejme nebolo ani dať dokopy túto knihu, keďže (aj v nej) Hana tvrdí, že jej rodičia ani jednu príhodu nepodajú rovnako. Ale cítiť z nej úprimnosť. A prirodzený rešpekt. A o čom teda je? Ako som už spomínala, predovšetkým o rodine, detstve, puberte, o vzťahoch, o manželstve, o rodičovstve, o ženách, politike, kandidovaní, láskach, hanblivosti, strachu... proste o všetkom.

Hana Lasicová s každou novou knihou presviedča, že nie je len dcéra slávnych rodičov. Pri jej knihách zatiaľ platí – čo titul, to iný námet, štýl aj jazyk. Všetko o mojom otcovi to potvrdzuje. Aj keď je viac ako pravdepodobné, že práve v tejto knihe najviac (okrem otca) odhalila aj sama seba.

Literárna revue 24/2014

Toňa Revajová: Tvoja Johanka alebo príhody obyčajnej neobyčajnej Johanky