Poradca podnikateľa
autor
ÚZZ 22/2018 Zákon o doplnkovom dôchodkovom sporení
podľa právneho stavu k 30. 5. 2018 (Úplne znenia zákonov 22/2018). Publikácia aktualizuje novelou informácie zákona č. 650/2004 Z.z.
Úplné znenie zákona
č. 650/2004 Z. z.
O DOPLNKOVOM DÔCHODKOVOM SPORENÍ
Po zmene zákonom č. 109/2018 Z. z.:
*Účelom novely je predovšetkým úprava a doplnenie podmienok pre výkon činnosti doplnkovej
dôchodkovej spoločnosti prebratím jednotlivých ustanovení smernice (EÚ) 2016/2341 a smernice
2014/50/EÚ. V kontexte zmien, ktoré sú vyvolané prebraním príslušných ustanovení uvedených
smerníc, sú najväčšie zmeny v oblasti organizácie a riadenia doplnkovej dôchodkovej spoločnosti
a v oblasti informácií, ktoré má doplnková dôchodková spoločnosť poskytovať v predkontraktuálnej
fáze, v období sporenia, ale aj v období pred dosiahnutím veku odchodu do dôchodku, resp. počas
poberania dávky.
*Zavedením funkcie vnútorného auditu a prijatím a uplatňovaním zásad odmeňovania sa aj v sektore
doplnkového dôchodkového sporenia začnú uplatňovať princípy, požiadavky a zásady, ktoré sa
vzťahujú aj na iné inštitúcie vo finančnom sektore.
*Významný posun v informáciách, ktoré budú poskytované účastníkom predstavujú najmä zmeny vo
výpise z osobného účtu, ktorý sa dopĺňa najmä o vek potrebný na splnenie podmienok na poberanie
doplnkového starobného dôchodku a sumu odplát, nákladov a poplatkov, o ktoré sa znížila suma
osobného účtu účastníka a poberateľa dávky. Účastník zároveň dostane aj odhad (v troch variantoch)
výšky jeho dôchodkových úspor a dočasného doplnkového starobného dôchodku v čase, kedy má
právo začať čerpať dôchodok.
*Z dôvodu uľahčenia organizácie zamestnaneckého dôchodkového zabezpečenia na úrovni Únie sa
umožní doplnkovej dôchodkovej spoločnosti vykonať cezhraničný prevod doplnkového dôchodkového
fondu (alebo jeho časti) do zamestnaneckej dôchodkovej spoločnosti resp. prijať majetok zo zamestnaneckej
dôchodkovej spoločnosti alebo ich peňažný ekvivalent.
*V snahe uľahčiť mobilitu zamestnancov medzi členskými štátmi, ako aj v záujme zlepšenia prevoditeľnosti
dôchodkových úspor zamestnancov sa v rámci doplnkového dôchodkového sporenia na
Slovensku zavádza možnosť a podmienky individuálneho prevodu majetku účastníka zo systému
doplnkového dôchodkového sporenia do zamestnaneckej dôchodkovej spoločnosti v prípade,
ak skončí vykonávanie zárobkovej činnosti na území Slovenskej republiky a odchádza pracovať do
iného členského štátu.
Vypredané
4,60 €
4,84 €
ÚZZ 23/2018 Zákon o službách zamestnanosti
podľa právneho stavu k 31. 5. 2018 (Úplne znenia zákonov 23/2018).
Úplné znenie zákona
č. 5/2004 Z. z.
o službách zamestnanosti
Po zmene zákonom č. 108/2018 Z. z.:
*V súvislosti s mobilitou rodinných príslušníkov štátneho príslušníka tretej krajiny výskumného pracovníka
sa v § 23a ods. 1 písm. c) rozširujú kategórie štátnych príslušníkov tretej krajiny, u ktorých sa
na výkon zamestnania v SR nevyžaduje potvrdenie o možnosti obsadenia voľného pracovného
miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, potvrdenie o možnosti obsadenia
voľného pracovného miesta a povolenie na zamestnanie.
*Zamedzuje sa vstup na trh práce pre štátneho príslušníka tretej krajiny, ktorý bude zamestnaný na
určené obdobie na účel zvýšenia jeho kvalifikácie vo vykonávanom zamestnávaní bez vyžadovania
potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému
zamestnaniu, alebo potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, alebo
povolenie na zamestnanie.
*Ustanovenie § 23b zákona o službách zamestnanosti upravuje povinnosti zamestnávateľa pri zamestnávaní
občana členského štátu EÚ a štátneho príslušníka tretej krajiny. Ide najmä o povinnosti
nahlasovania nástupu do zamestnania a skončenia zamestnania občana členského štátu EÚ a nahlasovania
nástupu do zamestnania a skončenia zamestnania štátneho príslušníka tretej krajiny
v prípadoch, keď má vydané jednotné povolenie, modrú kartu alebo povolenie na zamestnanie, ako
aj v prípadoch, keď na výkon zamestnania ani jedno z týchto povolení štátny príslušník tretej krajiny
nepotrebuje.
Po zmene zákonom č. 112/2018 Z. z.:
*Definujú sa subjekty sociálnej ekonomiky, sociálny podnik, ako aj ďalšie pojmy z oblasti sociálnej
ekonomiky, vrátane podmienok priznávania štatútu registrovaných sociálnych podnikov, ako aj
možnosti ich podpory, sa vypúšťa z pôsobnosti Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny kompetencia
v oblasti priznávania postavenia sociálneho podniku pracovnej integrácie, vrátane jeho zmeny, pozastavenia
alebo zrušenia a vedenie ich registra.
*Dopĺňa sa, aby povolenie na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania nebolo
možné vydať ani integračnému podniku.
*Nie je možné mať súčasne priznané postavenie sociálneho podniku pracovnej integrácie podľa zákona
o službách zamestnanosti a integračného podniku podľa zákona o sociálnej ekonomike a sociálnych
podnikoch, preto sa navrhuje, aby priznaním postavenia integračného podniku zo zákona
zaniklo postavenie zamestnávateľa prechodného zamestnania.
*S cieľom podpory integrácie znevýhodnených osôb na trh práce sa zavádza nové aktívne opatrenie
na trhu práce Príspevok integračnému podniku.
Vypredané
4,29 €
4,52 €
ÚZZ 24/2018 Cestný zákon, Zákon o cestnej premávke, Zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke
podľa právneho stavu k 1. 6. 2018 (Úplne znenia zákonov 24/2018).
Úplné znenie zákona
č. 135/1961 Zb.
o pozemných komunikáciách (cestný zákon)
Po zmene zákonom č. 106/2018 Z. z.:
*Odstraňuje sa dvojaké pojmové označenie osobitného typu pozemnej komunikácie a zavádza sa jednotné pomenovanie rýchlostná cesta. V súvislosti s rozvojom cyklistickej dopravy a budovaním
cyklotrás na území obcí je potrebné upraviť vlastníctvo nemotorových miestnych komunikácií, ktorými
sa rozumejú predovšetkým cyklotrasy a chodníky. Súčasné znenie § 8 cestného zákona bolo rozdelené
medzi § 8, § 8a a § 8b a navyše boli doplnené požiadavky vyplývajúce zo smernice (ES)
č. 96/53, týkajúce sa kontroly rozmerov a hmotností vozidiel. Vypúšťa sa povinnosť, že závady
v schodnosti priechodov pre chodcov na prejazdných úsekoch ciest cez obce sú povinní odstraňovať
správcovia miestnych komunikácií. Tiež sa vypúšťa povinnosť, že závady v schodnosti chodníkov priľahlých
k nehnuteľnosti, ktorá sa nachádza v súvisle zastavanom území a hraničí s cestou alebo
miestnou komunikáciou, sú povinní bez prieťahov odstraňovať vlastníci, správcovia alebo užívatelia
nehnuteľností.
Úplné znenie zákona
č. 8/2009 Z. z.
o cestnej premávke
Po zmene zákonom č. 106/2018 Z. z.:
*Novelou zákona sa zavádza kontrola pri preprave nákladu. Zákon sa dopĺňa o informácie z evidencie
dopravných nehôd, ktoré sa poskytujú okresnému úradu. V rámci transpozície smernice (EÚ)
č. 2014/46 sa ustanovuje, že v evidencii vozidiel sa vedú aj údaje uvádzané v osvedčení o zhode
COC. Dopĺňa sa, že v evidencii vozidiel sa vedú aj údaje potrebné pre podávanie správ Európskej
komisii podľa osobitných predpisov. Ustanovuje sa dlhšia 30- dňová lehota na prihlásenie nového
vozidla do evidencie a oznamovanie zmien v evidencii. Dopĺňa sa spôsob prihlasovania vozidiel
do evidencie vozidiel, ktoré boli prihlásené v osobitných evidenciách vozidiel príslušných orgánov.
V súvislosti s transpozíciou smernice (EÚ) č. 2014/46 je potrebné uviesť, že prevod držby vozidla
je možné vykonať aj pri pozastavení prevádzky vozidla.
Úplné znenie zákona
č. 106/2018 Z. z.
o prevádzke vozidiel v cestnej premávke
Ministerstvo sa rozhodlo vypracovať úplne nový zákon o prevádzke vozidiel najmä z troch dôvodov:
1.nové predpisy o schvaľovaní
2.dohľad nad trhom,
3.balíček opatrení Európskej únie v súvislosti s kontrolami technického stavu vozidiel.