Lars Kepler: Stalker

On Vás vidí, Vy jeho nie.

Stalking je termín označujúci patologické správanie jednotlivca, ktoré sa prejavuje abnormálnym záujmom o nejakú inú osobu, spojeným s jej prenasledovaním a obťažovaním. Stalkeri sa vyskytujú v každej spoločnosti, vo všetkých jej vrstvách. Je preto veľmi pravdepodobné, že so stalkermi ste sa už stretli, aj keď o tom netušíte. Tma je pre stalkerov druhým domovom. Sledovanie iných im prináša pocit moci a kontroly, niektorých však neuspokojí iba samotné sledovanie a pri napĺňaní svojich túžob neváhajú prekročiť všetky hranice.

Keď sa mi táto kniha dostala do rúk, zaujala ma hneď od svojej prvej strany. Oceňujem spôsob, akým ma autori priamo vtiahli do deja. Na e-mailovú adresu Úradu švédskej kriminálnej polície prišlo video zachytávajúce to, ako sa niekto vkradol do záhrady rodinného domu a cez okno sledoval nič netušiacu ženu. Z videa ale nie je možné zistiť, kde bolo zhotovené a kto je tá neznáma žena. Jej identita však nezostane dlho záhadou, pretože už nasledujúci deň sa nájde jej nehybné telo posiate bodnými a reznými ranami.
Upustenie od siahodlhých a častokrát aj zbytočných úvodných opisov hodnotím veľmi kladne. Dynamický dej je od samého začiatku až do úplného konca plný zvratov a neočakávaných situácií. Každá zmienka o novom videu mi nedovolila knihu ani na chvíľku odložiť. S napätím a plný očakávaní som čítal každú stranu tejto knihy. Naturalistické opisy miesta činu sú brilantne zvládnuté. Čitateľ si na ich základe dokáže reálne predstaviť, s čím majú vyšetrovatelia do činenia, no zároveň vôbec nepôsobia nevkusne. Na tejto knihe sa mi najviac páči to, že som netrpezlivo a so zvedavosťou otáčal každú jednu stranu a s napätím očakával, čo ma čaká na tej nasledujúcej.
Cieľom tejto knihy nebolo iba samotné záverečné rozuzlenie a vypátranie vraha, ale pre mňa bola cieľom samotná cesta, na ktorej som komisára Joonu Linna neúnavne sprevádzal a sledoval každý jeho krok. Na scéne sa znova objavuje aj psychiater a psychoterapeut Erik Maria Bark, ktorý poruší svoje predsavzatie a opäť zhypnotizuje jedného z kľúčových svedkov.

Stalker si udržiava výbornú atmosféru plnú napätia, ktorá sa Vám zaručene dostane pod kožu. Po prečítaní tejto knihy skontrolujete všetky zámky, zatiahnete závesy a pre istotu necháte rozsvietené svetlo. Čítanie tejto knihy bolo mojím doposiaľ najlepším literárnym zážitkom, a preto sa už teraz neviem dočkať knihy Lovec králíků, ktorá vychádza už tento mesiac.

Rick Riordan: Percy Jackson Zlodej blesku

Literárna revue 6/2017