Rick Riordan: Percy Jackson Zlodej blesku

V diele sa ihneď v úvode zoznámime s Percym, dvanásťročným chlapcom, ktorý sa, podľa názoru okolia, zjavne vymyká očakávaným štandardom. Problémové dieťa, s nie veľmi šťastným rodinným pozadím, rok čo rok striedajúce internátne školy. Pre neustály presun medzi školami a rovnako aj pre podivuhodné veci, ktoré sa sústavne záhadne objavujú v okolí nášho knižného hrdinu, nie je Percy práve kolektívom obľúbeným žiakom. Jeho najlepším a pravdepodobne aj jediným priateľom je Grover, zdravotne handicapovaný chlapec.

Percyho život však nečakane naberie úplne iný rozmer po tom, čo sa stane svedkom nevysvetliteľnej premeny svojej učiteľky matematiky, na hroznú príšeru, harpyu, z antických gréckych bájí. No lietajúca harpya nie je ani zďaleka poslednou mýtickou bytosťou snažiacou sa o zničenie hrdinu tohto príbehu. Percy musí podstúpiť ťažkú cestu, aby našiel útočisko pred nástrahami sveta, naoko dávno zabudnutého, ukryté pred zrakmi bežných ľudí.
Avšak, ani príšery nepredstavujú pre dvanásťročného chlapca to najhoršie nebezpečenstvo. Pred očami dovtedy obyčajného školáka začína ožívať celý bájny antický svet, jeho nástrahy, nebezpečenstvá i vládcovia. Postupne sa tak na povrch dostávajú dovtedy zamlčané tajomstvá, súvisiace s Percyho pôvodom. A hlavne s jeho údajne nezvestným otcom. Veci už nie sú také, ako bývali a nová realita, ktorej musí Percy nedobrovoľne čeliť, môže preňho znamenať smrteľné nebezpečenstvo.

Zlodej blesku je prvou zo série piatich kníh s názvom Percy Jackson (v anglickom originály Percy Jackson & the Olympians), predávaných celosvetovo. Rick Riordan si svojimi príbehmi získal srdcia miliónov mladých čitateľov, nie len vďaka štylistike textu a vyjadrovaniu postáv, ktoré je dnešným mladým blízke. V prvom rade čitateľom predstavil grécku mytológiu, postavy, udalosti a báje starovekého Grécka, v dovtedy nepoznanom smere. Práve spojenie moderného sveta s antikou mu umožnilo vytvorenie fenomenálneho, pútavého a poučného príbehu. A aj keď sa môže zdať, že Percy je postavou určenou detskému oku, nie je to tak úplne pravda. Mnohé aspekty príbehu dokáže oceniť až staršia veková skupina.

Percy Jackson - Zlodej blesku jednoznačne stojí za prečítanie. Je typom knihy, ktorý vám nedovolí venovať sa niečomu inému, než príbehu, pohltí a vtiahne čitateľa priamo medzi postavy. A veľkým plusom je, že touto sériou Percyho dobrodružstvá nekončia.

Literárna revue 7/2017

Lars Kepler: Stalker