Marko Thelen: Krvavá karikatúra

Krvavá karikatúra je v poradí druhým románom slovenského autora, ktorý vystupuje pod pseudonymom Marko Thelen. Podobne, ako v predchádzajúcej knihe Dlhé tiene Karibiku, vychádza zo skutočných udalostí. Čitateľa práve toto núti k zamysleniu a uvedomeniu si, že hrozba terorizmu je reálna v ktorejkoľvek krajine a nemôžeme pred tým zatvárať oči.

Je január 2015 a celý svet je otrasený udalosťami v Paríži. Známy satirický časopis Hebdo je napadnutý dvoma teroristami zanechávajúcich po sebe smrť v mene Alaha. Denisa Martinovského zasiahne táto správa vo Vietname. Pripravuje tam svojich kolegov na situácie, ktoré môže priniesť novodobý terorizmus. Počas súkromného voľna ho asistentka Veronika oboznamuje s novým prípadom, ktorý jeho firma Citizpol získala. Jedná sa o mladú Slovenku Adrianu Kolárovú, ktorá vycestovala do Dubaja so svojou kamarátkou Janou a jedného dňa sa po nej zľahla zem. Martinovský sa vydáva po stopách Slovenky konvertujúcej na islam. Napriek správe, že je v poriadku, nasleduje svoj inštinkt a naďalej pátra po stratenej žene. Zapletie sa však do veľmi nebezpečnej hry s fanatickými stúpencami islamu, z ktorej už niet úniku.

„Vojna ako vojna. Vždy sú za vojnou ekonomické a mocenské záujmy. Tak je to aj dnes s terorizmom.“

Nejedná sa o bežný krimi príbeh plný krvi a vrážd. No aj napriek tomu Vás autor drží v neustálom napätí a núti hltať stranu za stranou. Dej je plný zvratov a udalosti sú podávané až mrazivo hodnoverným spôsobom. Hlavnú postavu Denisa Martinovského si musíte obľúbiť najmä pre jeho uvoľnený prístup, zmysel pre zodpovednosť, detaily a nemýliaci sa inštinkt. S jeho zmýšľaním a konaním je možné stotožniť sa veľmi rýchlo. Až do konca  mu držíte palce, aby svoj boj za dobro a spravodlivosť dotiahol do úspešného cieľa. Dej je obohatený opismi reálnych miest, ktoré však nie sú zdĺhavé alebo nudné. Slúžia skôr na úplne zamestnanie fantázie čitateľa. Umožňujú mu precítiť kolorit krajiny, ponoriť sa do jej vôní, stať sa úplnou súčasťou príbehu. Román dotvára aj použitie autentických  mien, ktoré  je zo začiatku  problematické si zapamätať. Preto je niekedy potrebné vrátiť sa o pár strán späť a ozrejmiť si ich, čo však neuberá na pútavosti a kvalite príbehu. Je jednou z tých kníh, ktorú až do poslednej strany nie je možné odložiť a zanechá minimálne dva druhy pocitov. Pocit vďačnosti a obdivu voči ľuďom, ktorí nás už zachránili pred nespočetnými útokmi. No na druhej strane aj zdesenie, čoho sú ľudia pri použití správneho psychologického postupu schopní. Je tiež nevyhnutné ozrejmiť, že nejde o knihu, ktorá by hanila alebo dehonestovala islam. Pojednáva len o jeho odnoži, ktorá vo svete spôsobuje strach a neistotu. Pocit ohrozenia, že zajtra sa môže stať ich obeťou ktokoľvek z nás.

Patrick Ness: Niečo viac

Viola Stren Fischerová ako Mengeleho dievča