Zsófia Kiss-Szemán
autor
Majerník Cyprián
Cyprián Majerník je mimoriadny fenomén v slovenskom maliarstve medzivojnového obdobia a výnimočná osobnosť pôsobiaca v oblasti výtvarného umenia. Sila jeho tvorby tkvie v v nevídanej autenticite výpovede umelca a človeka.
Jeho portréty, obrazy postáv a motívy pútnikov, jazdcov, cirkusantov, vojakov - reprezentujú pocit bezútešnosti a smútku, ktorý autora premkol najmä na konci jeho života.
Slovenské moderné umenie
Publikácia je druhou knihou o Galérií Nedbalka, ktorá prezentuje diela stálej expozície zameranej na slovenské moderné umenie 20. storočia, s presahom do konca 19. a začiatku 21. storočia. Prvá kniha vyšla pri príležitosti otvorenia galérie v roku 2012. Cieľom rozšíreného a doplneného vydania je predstaviť širokej verejnosti stálu expozíciu galérie vrátane nových akvizícií a poskytnúť záujemcom o výtvarné umenie možnosť zoznámiť sa s dielami najvýznamnejších umelcov tvoriacich na Slovensku od konca 19. storočia až po súčasnosť.
Ladislav Guderna Koincidencia - The Coincidence
Galéria Nedbalka má vo svojej zbierke zastúpeného Ladislava Guderna kvalitnými dielami, ktoré umožňujú podať ucelený pohľad na jeho tvorbu od začiatku až do konca. Maľby pochádzajú z rokov 1946 – 1997 a vďaka systematickej zberateľskej činnosti Galérie Nedbalka je možné sledovať celý vývoj autorovej tvorby. Výstava a katalóg približujú divákom pohľad na tvorbu tohto vynikajúceho maliara a grafika, rodeného surrealistu, ktorý sa vyznačoval osobitým videním sveta.
Katalóg obsahuje texty s prierezom tvorbou autora, biografiou, bibliografiou, zoznamom výstav a zoznamom vystavených diel (72 strán).
Katalóg vychádza v slovenskom a anglickom jazyku.
Koincidencia
So zásadami surrealistického umenia sa Guderna zoznámil v štyridsiatych rokoch 20. storočia, keď študoval u Jána Mudrocha a dostal sa do úzkeho kontaktu s predstaviteľmi nadrealizmu. Už vtedy objavoval jazyk snov a podnecoval svoju predstavivosť k inému videniu sveta. V tomto tvorivom období však ešte zostával na poli poetického zobrazenia a zásady surrealistickej tvorby naplno rozvinul až v Kanade.
Guderna tieto základné princípy surrealizmu rozvinul do osobitej podoby. Zmyselnosť a erotika sú v jeho dielach prítomné v rôznych podobách, raz len v náznaku, inokedy vo všetkých tvaroch a farbách. Čistá radosť z krásy a ľahkosti veľkých lietajúcich predmetov zdanlivo ignorujúcich fyzické zákonitosti evokuje svet odtrhnutý od pozemských ťažkostí. V Gudernovom svete vládne humor a irónia a často pracuje poetickou dramatizáciou.
Na obraze Koincidencia (1990) vidíme rovnomennú vládkyňu s vymyslenými, malými i veľkými príšerami, prízrakmi a bytosťami. Jej ríša je zdanlivo náhodným svetom v neistom priestore a čase, ale tvorí jednotu v rozmanitosti. Tento svet sa môže javiť ako smiešny, absurdný, plný irónie a humoru, ale ak rešpektujeme jeho bohatstvo, rôznorodosť a skryté zákonitosti, vo svojej podstate je dokonalý. Toto Gudernovo univerzum „je krásne ako náhodné stretnutie šijacieho stroja a dáždnika na operačnom stole“ (Comte de Lautréamont).
Na sklade 1Ks
15,68 €
16,00 €
Ladislav Mednyánszky, K 100. výročiu úmrtia umelca/ The 100th anniversary of artist’s death
Ladislav MEDNYÁNSZKY (1852 Beckov – 1919 Viedeň) bol jedným z najvýznamnejších maliarov prelomu 19. a 20. storočia a rozhodne najznámejším umelcom Barbizonu u nás. Vo svojej dobe bol uznávaný predovšetkým ako krajinár. Barbizonské chápanie krajiny bolo v súlade s jeho vnútorným svetom a tento typ krajinomaľby v duchu lyrického realizmu, ktorý uprednostňoval zážitok umelca, jeho individuálne pocity a nálady, čoskoro priviedol na majstrovskú úroveň. Prehlboval sa jeho záujem o filozofiu, budhizmus a teozofiu, ktoré zamýšľal istým spôsobom zapracovať do svojich diel.
Na sklade 1Ks
23,52 €
24,00 €
Arnold Peter Weisz - Kubínčan: Hľadanie identity
Hľadanie identity: Arnold Peter Weisz-Kubínčan (1898 1944) je predstaviteľom slovenského netradičného žánrového maliarstva medzivojnového obdobia. Jeho tvorba sa formovala na základe expresionistickej maľby a motivicky vychádzala predovšetkým zo slovenskej reality Oravy, Liptova a Turca. Jeho život sprevádzal neustály vnútorný nepokoj, ktorý sa prejavil v neprestajnom hľadaní vlastnej identity. Do jeho života výrazne zasiahli historické udalosti prvej polovice 20. storočia, ktoré do veľkej miery spečatili aj jeho osud.
Kritické vydanie textov Gisely Weyde I
Jedinečný odkaz textov Gisely Weyde, významnej kunsthistoričky, archeologičky, maliarky, ochranárky etc., spolu s ich kritickým spracovaním je dnes nanajvýš aktuálnym a relevantným prínosom k otázkam zachovania a ochrany staviteľského a umeleckého dedičstva vo verejnom priestore, ako aj príspevkom ku scitliveniu v individuálnom vnímaní umenia mesta.
Strom života
Strom ako fenomén sa v rôznych kultúrach objavuje ako symbol, vystupuje ako stelesnenie rôznych mocností, vlastností, zastupuje celé legendy a mýty. K stromu sa často viažu mýty o vzniku sveta, a strom sveta prežíva dodnes aj vo forme vizuálneho stvárnenia, a mnohé, často zásadné príbehy, ktoré určujú základné hodnoty tej-ktorej ľudskej komunity, či už národov, kmeňov, dedín a pod. V kresťanskej symbolike strom zohráva mimoriadnu úlohu, má nezastupiteľnú funkciu v rôznych súvislostiach a objavuje sa v kresťanskej ikonografii v širokom spektre tém, motívov a symbolov. Zobrazenie stromu v kozmologickom zmysle ako stromu sveta do výraznej miery ovplyvnilo aj interpretáciu a prežitie symbolu stromu. Takmer v každej kultúre nájdeme mýtus o strome, s ktorým je prepojený vznik sveta. Ako takmer každý symbol, aj strom môže vystupovať v rôznych funkciách a stelesňuje božské i ľudské vlastnosti, stále a nestále hodnoty, večný život a pominuteľnosť alebo smrť atď. Zobrazenie stromu ako symbolu má dlhú tradíciu vo vizuálnom umení. Všetky oblasti zobrazenia nie je možné zhrnúť na predkladanej výstave vzhľadom na jeho bohatú a rozsiahlu tematiku, ale sú tu prezentované najdôležitejšie okruhy tém, ktoré sa vo výtvarnom umení Slovenska objavili, vynorili, zakotvili a zohrávali významnejšiu úlohu: Strom života, Strom poznania dobra a zla, Strom v krajinomaľbe, Strom a životné prostredie, Strom a drevo, Strom smrti. Fenomén stromu je na výstave predstavený z rôznych hľadísk podľa významu v tradičných kultúrach v rôznych obdobiach, transhistoricky, na základe 175 malieb, sôch, grafík a diel iných médií, ktoré súvisia s fenoménom stromu vo výtvarnom umení Slovenska od gotiky po súčasné umenie.
Vypredané
9,00 €
Stano Filko - Biela ako ontologický priestor a začiatok všetkého
Katalóg bol vydaný pri príležitosti výstavy Stano Filko – Biela ako ontologický priestor a začiatok všetkého. Stanislav Filko sa narodil — podľa vlastných slov prvýkrát – 15. júna 1937 vo Veľkej Hradnej. Dva razy totiž prežil klinickú smrť: po páde do lomu a po zásahu elektrickým prúdom. Dátum narodenia vystupuje ako dôležitý údaj aj z hľadiska jeho tvorby: v súlade so svojou koncepciou totálnosti umenia a života ho považuje aj za dátum začiatku svojej tvorby. Z publikácie sa dozviete viac o umelcovom živote a jeho tvorbe.
Vypredané
14,00 €
Anton Jasusch: Pútnici nebies
Maliar a vizionár Anton Jasusch (1882-1965) patrí medzi popredných predstaviteľov košickej moderny, fenoménu, ktorý zahŕňal rôzne druhy umenia (výtvarné umenie, architektúra, filozofia, fotografia, divadlo, literatúra atď.) a predstavoval rôzne polohy a prejavy moderných a avantgardných smerov v 20. rokoch 20. stročia. Jasuschova vyše polstoročná, bohato rozvrstvená, úchvatná a originálna maliarska tvorba je neodmysliteľnou súčasťou histórie výtvarného umenia nielen na Slovensku, ale aj v strednej Európe.
Táto monografia ponúka novú interpretáciu tvorby v zrkadle prvýkrát uverejnenej maliarovej divadelnej hry a nových výsledkov rozsiahleho výskumu doteraz nepublikovaných dokumentov a ponúka prehľad vášnivej výtvarnej diskusie prebiehavajúcej na stránkach dobových novín, ktorú vyvolala Jasuschova bratislavská výstava v roku 1924.
Maliarova veľkolepá a strhujúca vízia o poslaní a údele človeka, o jeho mieste na tomto svete i vo vesmíre je ojedinelým vyznaním umelca obdareného odvážnou, ohromujúcou fantáziou, ako aj maliarskou ars poeticou moderného človeka, na jednej strane doráňaného a osudom bitého, plného skepsy a existenčných obáv, na strane druhej civilizovaného, vzdelaného, s ušľachtilými cieľmi, s citom pre krásu a s ideálom lásky.
Vypredané
30,00 €
Edmund Gwerk- Katalóg
Pri príležitosti výstavy Edmund Gwerk, Paralely a paradoxy v Mirbachovom paláci, vydala Galéria mesta Bratislavy monografiu Edmunda Gwerka Realita je len maskou ducha. Autorka Zsófia Kiss-Szemán v publikácii prináša úplne novú interpretáciu Gwerkovej tvorby a aktivít na základe rozsiahleho výskumu, nových faktov a novoobjavenej korešpondencie. Spolu so 157 úchvatnými reprodukciami a v originálnom dizajne je naozaj veľkým potešením mať túto publikáciu vo svojej knižnici. Poteší cestovateľov, milovníkov dejín, umenia a knižného dizajnu.
Vypredané
30,00 €
Ladislav Mednyánszky - K 100. výročiu úmrtia umelca/The 100th anniversary of artist’s death, 2. vydanie
Ladislav MEDNYÁNSZKY (1852 Beckov – 1919 Viedeň) bol jedným z najvýznamnejších maliarov prelomu 19. a 20. storočia a rozhodne najznámejším umelcom Barbizonu u nás. Vo svojej dobe bol uznávaný predovšetkým ako krajinár. Barbizonské chápanie krajiny bolo v súlade s jeho vnútorným svetom a tento typ krajinomaľby v duchu lyrického realizmu, ktorý uprednostňoval zážitok umelca, jeho individuálne pocity a nálady, čoskoro priviedol na majstrovskú úroveň. Prehlboval sa jeho záujem o filozofiu, budhizmus a teozofiu, ktoré zamýšľal istým spôsobom zapracovať do svojich diel.