Mária Strenáčiková
autor
Vzdelávanie v čase pandémie
Publikácia reaguje na aktuálnu pandemickú situáciu, ktorá spôsobila prerušenie kontaktnej výučby na školách.
Popisuje postupné zavádzanie protiepidemiologických opatrení v slovenskom školstve od prerušenia prezenčnej výučby po jej nahradenie novou online formou. Okrajovo sa venuje aj situácii v iných krajinách Európy a USA.
Uvádza výsledky online výskumu, zameraného na skúsenosti pedagógov, rodičov a študentov rôznych typov škôl a približuje klady a zápory online vzdelávania.
Prichádza s konkrétnymi návrhmi pre oficiálne autority, zriaďovateľov škôl, riaditeľov, pedagógov, žiakov, študentov a ich rodičov.
Je určená všetkým, ktorí sa podieľajú na vzdelávaní mladej generácie v časoch po prvej vlne pandémie.
Slovensko-anglický praktický slovník pre hudobníkov, muzikológov, učiteľov hudby, žiakov a študentov
Slovník obsahuje heslá, ktoré sa vzťahujú na jednotlivé oblasti hudobnej vedy od základnej hudobnej teórie cez hudobné formy, dejiny hudby a analýzu skladieb až po organológiu, ako aj heslá, ktoré nie sú hudobnými termínmi, ale viažu sa na život hudobníkov a bezpochyby patria do ich slovnej zásoby.
Publikácia tiež prináša užitočné slovné spojenia a frázy, názvoslovie nôt, najbežnejšie klasifikácie hudobných nástrojov a zoznam vybraných emócií a stavov, ktoré sa často spomínajú v súvislosti s umeleckou hudobnou interpretáciou a jej popisom.
Dištančné vzdelávanie v hudobnom umení
Napriek počiatočnému šoku, strachu a dokonca neraz odmietaniu sa v roku 2020 vyučovanie presunulo výlučne do domáceho prostredia a všetci začali zápasiť s problémami, na ktorých riešení participovali rovnako žiaci a ich rodičia, študenti, učitelia, riaditelia, mnohé štátne i súkromné spoločnosti a jednotlivci, ktorí pomáhali dotknutým stranám presunúť edukáciu do virtuálneho prostredia.
Po štádiu prvotného chaosu a v podstate intuitívnych reakcií pedagógov sa v nových podmienkach začal vytvárať akýsi systém, ktorý sa počas dvoch rokov veľmi zdokonalil a online vyučovanie v mnohých aspektoch plnohodnotne nahradilo prezenčnú výučbu a v niektorých ju dokonca predčilo.
Na druhej strane sa však vykryštalizovali obmedzenia, ktoré sa doposiaľ nepodarilo prekonať a ktoré by aj v prípade opätovného zatvorenia škôl tvorili neprekonateľnú bariéru v plnohodnotnom vzdelávaní žiakov.
V našej publikácii sa zameriavame predovšetkým na odborné vzdelávanie v oblasti hudobného umenia.
Základným zdrojom informácií boli vedecké štúdie, názory pedagógov a študentov a vlastné skúsenosti autorov s vyučovaním na slovenských hudobných školách.