Andrzej Sapkowski: Zaklínač I. Posledné želanie alebo legenda žánru fantasy

Po vyše dvadsiatich rokoch od českého prekladu a skoro tridsiatich od vydania originálu k nám prichádza Zaklínač. Biely vlk. Nájomný lovec netvorov, Geralt z Rivie. Na jednej strane sympatický spoločník, na druhej neľútostný zabijak. Muž s pohnutým osudom a komplikovaným charakterom. Kladná postava, ktorá nie je čiernobiela a už vonkoncom nie plochá. Hrdina, ktorému budete fandiť. Áno, použijem to klišé, lebo je veľavravné; muži sa s ním stotožnia a ženy po ňom budú túžiť. A pritom všetkom ostáva tak ľudským (hoci čisto technicky zaklínač nie je človekom)! Určite aj toto je jeden z dôvodov Geraltovej popularity medzi jeho fanúšikmi.

Jeho stvoriteľom, jeho duchovným otcom, je poľský spisovateľ Andrzej Sapkowski. Ten časom dosiahol medzi európskymi milovníkmi fantasy literatúry takmer božský status. Postupne sa zo Zaklínača stal doslova fenomén, ktorý prerástol až nad hlavu samotného autora. Sapkowski priznáva, že dlhé roky trpel „sherlockovským syndrómom“, pretože ním stvorená literárna postava napokon začala žiť vlastným životom. Prepukla doslova zaklínačská mánia a s ňou sa objavil televízny seriál, spoločenské, počítačové či dokonca RPG hry naživo: tzv. larpy. Samozrejme v hlavnej úlohe so Zaklínačom Geraltom. Andrzej Sapkowski sa stal historicky prvým slovanským autorom fantasy, ktorému sa podarilo preraziť na zahraničnej žánrovej scéne. Bol to skutočne šok a pre Poliakov sa autor stal národným pokladom. Sú na neho právom hrdí, pretože, aby cudzinec obstál v záplave kvalitných diel anglo-americkej proveniencie, musí prísť s niečím skutočne výnimočným. Nejaký treťotriedny plagiát Tolkiena nemá v súčasnosti najmenšiu šancu uspieť.

V čom je Zaklínač prelomový, v čom tak vyniká?

Veď v podstate sa jedná o rýdzi príklad podžánru fantasy, ktorý je známy ako „meč a mágia“ a je starý prinajmenej ako Howardove príbehy o barbarovi menom Conan. A práve v tom je ten vtip. Tentokrát nejde len o zručne napísané príbehy nabité dych berúcou akciou a podmaľované pochmúrnou a tajuplnou atmosférou. Dnes to už nestačí. Rovnako by knihu na žánrový vrchol nevyniesli ani živé dialógy, prešpekulované zápletky či príťažlivé prostredie Zaklínačovho fiktívneho sveta. To je akosi predpokladaný štandard a konkurencia je priveľká. Je to predovšetkým psychologická drobnokresba postáv a neuchopiteľný a krásne poetický osteň melanchólie, ktorý vás pri čítaní bodá do srdca. Viacerí kritici sú toho názoru, že Sapkowski povýšil únikovú literatúru určenú primárne pre zábavu čitateľa na úroveň svetovej beletrie.

Zaklínač I Posledné želanie, prvá kniha tejto ságy je súborom na seba len veľmi voľne nadväzujúcich poviedok. Práve na poli kratšej prózy výrazne vynikne autorov štýl a jeho silné stránky. Sofistikované uchopenie témyviacvrstvosť príbehov robí z príťažlivého a zdanlivo jednoduchého westernového sujetu o osamelom bojovníkovi prichádzajúcom odnikiaľ a na záver sa noriacom do žiari zapadajúceho slnka, nezabudnuteľný a neopakovateľný zážitok.

Nakoniec nie, nie je neskoro. Na silný príbeh, hodný spevu bardov nie je nikdy neskoro. Pretože takéto príbehy, keďže klíčia v nás a sú neoddeliteľnou súčasťou nášho vnútra a našich túžob, sú prastaré a pritom nestarnúce.

Do slovenčiny bolo zatiaľ preložených pomerne málo fantasy kníh pre dospelých. Verím, že aj táto kniha to pomôže zmeniť.

Kristína Farkašová: Som mama

Marian Jelínek: Motivace - Mýtus dnešní doby