Osobný odber už na 570 miestach na Slovensku

David Lagercrantz: Dievča, ktoré uviazlo v pavúčej sieti

Autor: Mi B, 2. septembra 2015

Asociálnu hackerku Lisbeth Salanderovú obdivujú miliónov čitateľov po celom svete a tak ju spolu s Mikaelom Blomkvistom vzkriesil jeden z najúspešnejších švédskych autorov súčasnosti. Nie je to Stieg Larsson, ktorý zomrel pred 11. rokmi, ale David Lagercrantz, ktorého oslovili, aby pokračoval v megaúspešnej trilógii. Ako sa mu pokračovanie vydarilo?

Lisbeth je v novinke Dievča, ktoré uviazlo v pavúčej sieti opäť v plnej forme. Nabúrala sa do americkej NSA, rieši rovnice, lúšti kódy. Do popredia sa dostáva téma vynálezov, kšeftovanie s nimi, neférové obchodovanie, kradnutie nápadov a umelá inteligencia. Lisbeth naďalej neváha siahnuť po fyzickom násilí, keď poláme prsty plastickému chirurgovi, ktorý obchytkával svoje pacientky. Na výstrahu. Len tak, aby nezabudol. A ako si asi domyslíte, polámané prsty jemnosti chirurga veľmi nepridajú.

Lisbeth Salanderová je späť. A vo forme!

Lagercrantz sa postavy Lisbeth Salanderovej zhostil naozaj bravúrne. Sám priznal, že ho doslova prenasledovala a „bál som sa, že pôjde aj po mne“. Snaží sa viac vysvetľovať, prečo je taká špičková hackerka.

Mikael Blomkvist je v novom Millenniu tak trochu mimo diania (hoci nie samozrejme doslovne). No je prezentovaný ako vyhorený novinár, unavený dinosaurus modernej žurnalistiky, ktorý potrebuje poriadnu kauzu, aby sa vrátil na vrchol. Alebo aspoň do druhej ligy. Jeho Millenniu ubúdajú inzerenti, obsah a pozornosť sa presúvajú na web, takže printové médium má oveľa ťažšiu úlohu ako kedysi. Do časopisu vstúpil nový investor, ktorý ho chce postupne pretvoriť na svoj obrazMikaelovi je to dosť jedno. Vyhorel. Teda aspoň navonok, vo vnútri je to stále jeho Millenniumtúži ho zachovať také, aké bývalo.

V príbehu nechýbajú veľmi zaujímavé pasáže o zdokonaľovaní počítačov a o hrozbách, ktoré s tým súvisia. O genialite savantov, autistických detí. Hoci budete považovať zápletku miestami predvídateľnú a záver odhadnuteľný, príbeh má svoju atmosféru, napätie a rozkošatenosť, ktorou nás očaril Stieg Larsson.

Nové MillenniumDievča, ktoré uviazlo v pavúčej sieti je remeselne dobre napísaný príbeh o zneužívaní nových vynálezov v oblasti umelej inteligencie. Príbeh o kybernetickej zločinnosti, ktorá nás obklopuje. David Lagercrantz je skúsený spisovateľ, má na konte zopár vydarených kníh, ktoré zaznamenali úspech aj vo svete. Je to novinár podobne ako bol Stieg Larsson.

Nech si každý myslí čo chce – či sa chcel priživiť na sláve, alebo zarobiť (mimochodom, časť zárobku venuje David na charitu), Dievča, ktoré uviazlo v pavúčej sieti je napínavý príbeh, ktorý poteší všetkých fanúšikov trilógie Stiega Larssona. A aby sme vás navnadili ešte viac, prezradíme, že zomrie jedna kladná postava. Žiaľ. Ale tak to chodí aj v živote, možno si poplačete, no od mrazivej severskej detektívky nemôžeme čakať iba happyend.

David Lagercrantz (1962) je švédsky novinár a spisovateľ známy písaním o výnimočných ľuďoch, ktorí sa rozhodli kráčať v živote vlastnou cestou.

Jeho najúspešnejšou knihou je biografia Já jsem Zlatan Ibrahimovič (Host 2014), ktorá sa zaradila medzi najväčšie švédske bestsellery posledných rokov a bola nominovaná na ocenenia Augustpriset a William Hill Sports Book of the Year.

Tento úspech však isto prekoná vydanie štvrtého dielu svetoznámej trilógie Millenium pôvodného autora Stiega Larssona. Pôvodne chcel Larsson napísať desať kníh, preto sa jeho otec a brat rozhodli, že písaním poveria práve Lagercrantza. Dievča, ktoré uviazlo v pavúčej sieti (Ikar 2015) celosvetovo vychádza desať rokov po originálnom vydaní prvého trileru Muži, ktorí nenávidia ženy (Ikar 2009). ... viac

Stieg Larsson (1954 - 2004) bol švédsky novinár a spisovateľ. Vyrastal u starých rodičov a práve Stiegov dedko sa stal významným mužským vzorom, ktorý hlboko ovplyvnil jeho charakter. Ako presvedčený antifašista bol za vojny väznený v pracovnom tábore. Snažil sa chrániť právo pre všetkých rovnako, bojovať za demokraciu a slobodu prejavu.

K dvanástinám dostal písací stroj, ktorého klepanie v noci často budilo celú rodinu. V  osmnástich sa zúčastnil mítingu proti vojne vo Vietname, kde streto Evu Gabrielssonovú, svu životnú partnerku. Po absolvovaní vojenskej služby cestoval po Afrike. Vystriedal veľa zamestnaní. Stieg Larsson sa stále viac angažoval v boji proti rasismu a pravicovému extrémizmu, o ktorom aj písal. Novinárske skúsenosti a politické presvedčenie viedlo Larssona k založeniu nadácie a rovnomennému časopisu Expo. Čoskoro sa stal odboríkom na švédske krajne pravicové a rasistické organizácie, vystupoval na verejnosti a čelil vážnym vyhrážkam svojich politických nepriateľov. Napokon sa Stieg s Evou prestali ukazovať na verejnosti ... viac