Fredrik Backman: Muž menom Ove

Akokoľvek sa nám zo začiatku zdá byť Ove otravný a nesympatický, počas jedného príbehu nás naučí mnoho o živote a o tom, čo je správne a čo nie. Je to chlap, ktorý obyčajným prikývnutím vyjadrí celý svoj postoj. Slovami neplytvá, hoci si rád zanadáva. Pravidlá dodržiava, lebo ich dodržiavať treba. Veď kam by sa podela spoločnosť, keby si všetci robili, čo sa im zachce? Je lojálny a pri spoznávaní človeka ho zaujíma jediné – aké ma auto.

Nasťahovaním nových susedov sa spustí rad situácií, do ktorých sa Ove nechtiac zamotá. Tehotná susedka Parvaneh je nebojácny a tvrdohlavý charakter, ktorý sa ušomraného dedka nezľakne a ešte mu aj vynadá, ak treba. Vďaka nej je Ove nútený opäť ponadväzovať vzťahy s ľuďmi z jeho okolia. S každou z týchto postáv má samostatnú históriu. Tieto príbehy nás prekvapia a chytia za srdce, pretože Oveho správanie vonkoncom nevyjadruje, aké hlboké vzťahy sú medzi nimi.

Tragédia sa Oveho životu nevyhla, poznal ju odmalička. Napriek tomu sa zakaždým dokázal pozbierať a ísť ďalej. Možno aj vďaka tomu sa z neho stal človek, akým je. Mĺkvy a ponorený do práce, taký, až každého v jeho okolí prekvapí, že má ženu, ktorá ho veľmi miluje. No práve ona je tým, čo Oveho prinútilo žiť. Príbeh Oveho lásky je postupne krásne vylíčený. Je najsilnejším príbehom v celej knihe, pričom sa prelína prítomnosť s minulosťou, aby boli čitateľovi jasné všetky súvislosti. Takú lásku môžeme všetci závidieť. Pasáže, kde spomína na manželku, na všetky drobnosti, ktoré robila, na pocity, ktoré v ňom vyvolávala, sú romantickejšie, než v akejkoľvek romantickej knihe. Príbeh tejto lásky je priamy a pritom komplikovaný, je v ňom dobré i zlé, je to život sám.

Príbeh je tragikomický, pričom humorné sú najmä Oveho myšlienkové pochody. Je zaujímavé, že sa nad ničím nezamýšľa, aj napriek tomu má názor na všetko. Akoby to bolo proste tak. V knihe sú rozoberané mnohé súčasné témy, na ktoré má Ove svojský pohľad a často nám tak svojim postojom ponúka riešenie problémov. Prekladateľke Márii Bratovej skláňam poklonu, pretože Ove pomenúva ľudí veľmi farbisto, zatrieďuje si ich do kategórií, ktoré budete odteraz chcieť využívať v hovorenej reči aj vy. Určite si budete vedieť do každej niekoho priradiť.

Barbara Nesvadbová: Pralinky

Literárna revue 13/2015