Jo Nesbo: Syn alebo ďalšia skvelá „nesbovka“

Sentimentálna spomienka na Harryho Hola sa po prvých stránkach vytráca. Hutný triler Syn otvára celkom novú etapu, ktorá však nestráca nič z Nesbovho povestného štýlu. Hlavnou postavou je podivný väzeň Sonny, navonok pokojný svedok diania vo väznici zvanej Štát. Sonny je narkoman usvedčený z dvoch brutálnych vrážd, ktorý sa so stoickým pokojom priznáva aj k ďalším činom, ktoré však nespáchal. Za odmenu berie dávku drog a stáva sa tak dobrovoľným obetným baránkom vysokej hry väzenskej a policajnej machinácie.

V modernej a do detailov prepracovanej väznici Sonny figuruje ako spovedník, nemý a pokojný introvert, ktorý neváha dať rozhrešenie kajúcnym odsúdencom. Jeho apatická rola sa však mení zo dňa na deň potom, ako mu jeden väzeň pri spovedi odhalí minulosť jeho otca. Ten mal byť hlavným hrdinom korupcie a k svojim kriminálnym činom sa tesne pred vlastnou samovraždou priznal v liste na rozlúčku. Väzeň však Sonnymu prezradí, že to bolo celkom naopak a otec bol iba figúrkou na dovŕšenie hanebných kriminálnych činov.

Okrem Sonnyho sa v knihe stretávame aj s novým vyšetrovateľom Šimonom Kéfasom, predstaviteľom starej dobrej školy. Aj on mal, podobne ako predchodca Harry Hole, problémy so závislosťou, tentoraz však na gamblingu – tá mu však našťastie ani náhodou neubrala na dôvere a rešpekte. Sonnyho a Šimona spája práve postava otca, pre vyšetrovateľa to bol blízky priateľ, hodný uznania. Nové odhalenie okolo smrti otca roztáča v príbehu ruletu napínavých zauzlení, ktoré zo začiatku komplikujú prípad a stavajú ho do svetla večného zatratenia. Avšak túžba po pravde a spravodlivosti je silným hnacím motorom pre poctivých a slušných a vinníci skrátka musia byť potrestaní. Sonnymu sa z väznice podarí utiecť a je pripravený dovŕšiť otcov plán do úspešného konca.


Prerozprávať príbeh Syna je celkom zbytočné a vlastne i dosť náročné. Nesbo totiž ovláda schopnosť naplniť knihu množstvom vzájomne prepletených postáv, kde každá slúži ako koliesko vo vynikajúco skonštruovaných hodinkách. Mechanizmus jeho trileru funguje bez zaváhania od začiatku až do konca a okrem zábavy a napätia predkladá aj zaujímavé otázky. Nesbo v knihe rozoberá napríklad praktiky skorumpovaných ľudí a ukazuje svet podplácania, klientelizmu a karierizmu ako rakovinu spoločnosti, ktorá mení dobro na zlo. Nemenej nástojčivá je i téma komplikovaného vzťahu otca a syna. Ale najviac ostáva čitateľ ohromený Nesbovou košatou kompozíciou, až takmer epickými zvratmi a veľkolepými vyvrcholeniami. Nič nie je ponechané náhode a nudné miesta nehrozia, pretože autor a detailnosť patria k sebe ako sever a zima. Klobúk dole, kniha Syn patrí k ďalším famóznym severským krimi trilerom. 

← Predchádzajúci blog

Pr(a)vá dáma Emília Vášáryová

Nasledujúci blog →

Literárna revue 24/2014