John Grisham: Ostrov Camino

Na sklonku leta priniesol John Grisham sviežu novinku,

Ostrov Camino.

Z Firestonovej knižnice Princetonskej univerzity sú odcudzené vzácne originálne rukopisy významného spisovateľa Francisa Scotta Fitzgeralda. Pätica zlodejov sa po dôkladne naplánovanej akcii  zmocní vzácneho pokladu s vidinou veľkého bohatstva. No ako to už pri lúpežiach býva, aj nepatrné zaváhanie môže ohroziť úspech operácie. Po usvedčujúcom dôkaze sú dvaja páchatelia odhalení, no úkryt diel stále nie je známy.

„Všetky stopy sa končili v slepej uličke. Tipy, spočiatku nádejné, neviedli nikam. Začala sa hra na čakanie. Ten, kto má rukopisy, bude žiadať peniaze, a nie málo. Nakoniec sa vynorí, no zatiaľ netušili, kedy ani koľko bude chcieť.“

Bruce Cable je majiteľ kníhkupectva a vášnivý zberateľ prvých výtlačkov. Svoj úspech postavil na výborných vzťahoch so spisovateľmi a rovnako aj na svojej svedomitosti. Život prepletený knihami si užíva plnými dúškami na ostrove Camino. Po krádeži podozrenie padne aj na neho. Na jeho osobu je nasadená mladá spisovateľku Mercer Mannová, ktorá je momentálne v nezávidenia hodnej situácii. Preto jej ponuka od záhadnej dámy príde vhod. Dostane úlohu preniknúť do blízkosti úspešného podnikateľa. Dokáže prelomiť jeho tajomstvá? Skutočne vo svojom trezore skrýva ukradnuté rukopisy? Alebo je pravda niekde úplne inde? Vyhrajú u Mercer morálne zásady alebo náklonnosť k šarmantnému Bruceovi?

„Bude schopná urobiť rozhodujúci krok a jediným telefonátom možno poslať Brucea za mreže na desať rokov? Myslela na jeho pád, zničený život, poníženie, na hrôzu z odhalenia, zatknutia, súdu a napokon z väzenia. Čo bude s jeho krásnym a významným kníhkupectvom? S jeho domom? S priateľmi? S milovanou zbierkou jeho vzácnych kníh?  Jej zrada by mala obrovské následky a neuškodila by len jemu.“

U Johna Grishama sú čitatelia zvyknutí, že dej je zvyčajne vsadený do súdnych siení. No v tomto románe prichádza zmena. Dej sa odohráva v prímorskom prostredí ostrova Camino a sústredí sa na svet okolo umelcov slova. Aký svet by bol milovníkovi kníh bližší ako ten, ktorý sa krúti okolo spisovateľov a vecí s tým súvisiacich?  Všetko tam dýcha pohodou a nekončiacim pokojom. Takmer cítite horúci piesok na chodidlách a po ramenách Vás hladí prímorský vánok. Ideálne miesto pre nachádzanie inšpirácie. Hlavná postava Brucea je obdivuhodná. Charizmatický, vzdelaný a tajomný milovník kníh. Niet sa čo čudovať Mencer, že aj ona podľahne jeho šarmu a talentu zvádzania. Zaručene sa zamilujete aj vy. Jeho láska ku knihám je natoľko úprimná a vášnivá, že aj jeho cestičky za hranice zákona mu odpustíte. Autor málokedy plytvá slovami, čo sa potvrdilo aj v tejto knihe. Všetko má presne svoje miesto a dôvod. Rovnako záver a rozuzlenie prichádza ako blesk z jasného neba, aj keď sa ho snažíte odďaľovať.

John Grisham je vždy záruka dobrej voľby. Aj napriek zmene prostredia sa jedná o silne návykovú knihu, ktorá sa prečíta na jeden dych. Každý pozná pocit, že nechce dočítať príbeh, lebo po jeho dočítaní príde pocit prázdna. A to presne zanechal tento román. Isté prázdno, no aj pocit uspokojenia z pútavého príbehu. Kiežby vášeň pre knihy nikdy nezahynula a nebola pohltená stále viac sa rozširujúcim virtuálnym svetom.

„Miloval vôňu nových kníh, rád sa ich dotýka. Pre každé nové vydanie našiel najvhodnejšie miesto. Každá kniha, čo prišla do obchodu, mu prešla rukami, žiaľ, aj tie, ktoré musel znova zabaliť a vrátiť vydavateľovi. Neznášal to, považoval to za svoje zlyhanie, premárnenú príležitosť.“

Michael Wolf: Oheň a síra

J.P. Monninger - Mapa, ktorá vedie k tebe