Jonas Jonasson: Pomsta je sladká, a.s.

Bizarné postavy, absurdné situácie a všadeprítomný humor. Takto opisujú túto knihu a ja by som to nevystihla lepšie. Poďme sa na ňu spoločne pozrieť a nazrieť do deja, ktorý vám bude ešte dlho po prečítaní vŕtať v hlave.

Jonas Jonasson prichádza so svojou ďalšou zaujímavou knihou, ktorá nesie bizarný názov Pomsta je sladká, a.s.. Už len toto nás núti zamyslieť sa, o čom kniha asi bude a čím sa bude zaoberať.

Akciová spoločnosť Pomsta je sladká je vskutku zaujímavou knihou. Prvá polovica sa nesie v duchu zoznamovania sa s kľúčovými postavami, ktoré nás sprevádzajú celým dejom od samotného začiatku až po poslednú stranu. Miestami môžeme byť poriadne zmätení, no neskôr sa nám to pekne všetko zapadne na miesto a všetky mená sa nám vryjú do pamäti.

Keď Kevina otec odvezie do Afriky, aby ho tam o život pripravili divé zvieratá, všetko sa zmení. Kevin nečakane prežije a stane sa z neho silný muž, ktorého cieľom je pomstiť sa svojmu otcovi. Otec, ktorý sa nepriznáva k svojmu synovi a radšej ho nechá umrieť, bývalú manželku obral o všetok majetok a ku všetkým ľuďom sa správa bez rešpektu, si nezaslúži slobodne chodiť po zemi. Kevin sa preto vracia z Afriky naspäť do rodného Švédska. Práve kedysi v jeho byte sa spoznáva s Jenny, bývalou manželkou jeho otca. Aj ona túži pomstiť sa Victorovi a spojiť sa s Kevinom. Nevedia však, ako by to mohli dosiahnuť.

V ďalšej časti nás autor zoznamuje s Hugom, majiteľom spoločnosti Pomsta je sladká. Práve táto spoločnosť je to, čo Kevin s Jenny potrebujú na dosiahnutie svojho spoločného cieľa. Nemajú však čím zaplatiť za službu, a teda sa môžu vrátiť odkiaľ prišli. Iba žeby prišli s návrhom, ktorý znie celkom sľubne. Ponúknu svoje pracovné sily, výmenou za sladkú pomstu pre Victora Alderheima. Hugo vlastne nemá ani veľmi na výber.

Keď dajú hlavy dokopy, prídu s dobre vyzerajúcim plánom. Všetko vychádza ako má, až dokým sa na scéne neobjaví Kevinov africký otec Ole Mbatian. Ole narobí poriadny chaos. Predá jeho obrazy za chleba s kaviárom, ktoré majú nevyčísliteľnú hodnotu a tým všetko pokazí. Kupcom je arogantný Victor zaoberajúci sa umením. Ole-ho nájdu Kevin s Jenny a Hugom. Snažia sa ho dostať do obrazu a naučiť ho ako splynúť so švédskou kultúrou. Nie je to však vôbec ľahké. Ole toho ešte vyvedie celkom dosť. Zasvätia ho do svojho plánu a aj on sa stáva jedným z pomstiteľov. Podarí sa im všetkým vykonať sladkú pomstu? To a viac sa dočítate v knihe.

Jane Austen: Pýcha a predsudok

Knihožrútsky nákup