Naomi Alderman: Sila

Aldermanovej novinka Sila vyšla vo vydavateľstve Inaque. Dystopické sci-fi z roku 2017 má lákavú anotáciou, ktorá čitateľom garantuje elektrizujúce impulzy od prvej strany.

Jedným nezvyčajným javom na úvode knihy, je mužský spisovateľ Neil, ktorý je autorom historického románu s názvom ,,Sila“ a patrí do asociácie mužských autorov. Svoje dielo predstavuje a konzultuje so spisovateľkou Naomi.

Román je akousi beletrizáciou dejín, začiatkom a priblížením nového sveta, kde ženy prevzali moc do svojich rúk. Štyri hlavné postavy, pomocou ktorých nám umožňuje autor-ka nazrieť z rôznych uhlov pohľadu na vyvíjajúcu sa situáciu, z rozdielnych kútov zeme. Na začiatku sa zoznamujeme s Roxy. Roxy je dcéra šéfa mafiánskej skupiny z východného Londýna. Prežije hrôzostrašný útok, ktorý ju poznačí na celý život. Objavuje v sebe niečo zvláštne, pulzujúcu silu, s ktorou sa dokáže ubrániť pred nebezpečenstvom. Roxy a jej dejová línia naznačuje využitie sily pre nekalé obchody a na vybavovanie si starých osobných konfliktov. Ďalšia hrdinka románu Allie, zažíva sexuálne zneužitie od nevlastného otca. Svojou elektrizujúcou silou sa dostane z kolotoča zneužívania a utečie preč. Dospievajúce dievča bez domova a rodiny prichýlia v kláštore. Allie stretáva v kláštore ďalšie dievčatá s ťažkým osudom. Dievčina nesie v sebe odkaz, v podobe nového náboženského smeru, kde Boh predstavuje ženu, matku.

Autorka čitateľom predstavuje aj mužský pohľad. Tunde, študent žurnalistiky v Nigeri, zoberie so sebou kameru a zaznamenáva vyvíjajúcu sa elektrizujúcu silu. Zdieľa svoju tvorbu na internete a pomaly sa z neho stáva novinár v prvej línií. To, že sa nie raz ocitne v nebezpečnej situácií a okúsi moc dievčat na vlastnej koži, pridáva do deja akčnosť, tempo. Posledná významná postava je starostka v Novom Anglicku, Margot. Má dve dcéry. Jocelyn sa trápi so svojou silou, je pre ňou záťažou, nevie ju skrotiť a použiť v správnom čase. Margot sa snaží svojou začínajúcou politickou kariérou ochrániť a podať pomocnú ruku dievčatám. Politický smer, ktorým sa uberá nájde veľa priaznivcov, hlavne v ženských kruhoch.

Pri čítaní môže čitateľ nadobudnúť pocit s nestotožnením sa so žiadnou postavou. Môže to byť tým, že postavám chýba charakterový vývin, nepoznáme ich do hĺbky, iba z útržkov ich minulosti.

Vo svete vypuknú nepokoje. Nič nie je také, ako bolo predtým. Týrané a utláčané ženy sa domáhajú svojich odobratých práv. Z desiatky žien sa stala stovka, zo stovky tisícka. Preberajú moc, rúcajú zaužívané stereotypy. Vznikajú nové štátne útvary. Muži sa cítia bezmocní, vytvárajú tajné teroristické skupiny. Čitateľ môže predpokladať, že sa blíži niečo znepokojujúce, samotné názvy kapitol postupne odpočítavajú príchod niečo- niekoho neidentifikovateľného. Autorka necháva otvorený koniec, ostáva to na čitateľovi ako bude vnímať záver knihy.

Síce nás autorka Naomi v úvode upozorňuje, že je to fikcia, mená a udalosti v akejkoľvek podobe so súčasnosťou sú iba náhodné, bohužiaľ je to trpká podoba. Naomi Alderman odvážne búra všetky zaužívané stereotypy, svojou silou nám predkladá zrkadlo našej spoločnosti. Sila je venovaná vnímavejšiemu čitateľovi, núti nás upriamiť pozornosť na  neriešené práva žien, diskrimináciu, zneužívanie a týranie žien, ktoré čítame z novín a hlavne nový fenomén moci sociálnych médií.

Začítaj sa.

Za recenziu ďakujeme Danielke Velgosovej. :)

Instagram: @_dannyreads_