Rebecca Solnit: Muži mi to vysvetlia

Štýl Rebeccy Solnit je založený na argumentácii, odvoláva sa na články a je ochotná viesť dialóg. Vďaka tomu je prístupná aj pre ľudí, vnímajúcich slovné spojenie feministická literatúra ako hendikep.  V porovnaní s Jessou Crispin, ktorej kniha Prečo nie som feministka tiež vyšla vďaka vydavateľstvu Inaque,  pôsobí vyrovnanejšie, vyspelejšie a z jej textov nesrší priam agresívny postoj. Solnit taktiež zaujme tým, že sa nesnaží za každú cenu byť vtipná.

Rebecca Solnit jednoznačne vnáša do modernej feministickej literatúry triezvejší pohľad na nerovnosť pohlaví. Pripúšťa, že je neprijateľné, aby sa spoločnosť delila len na zlých mužov a dobré ženy, ako to majú vo zvyku niektorí ľudia. Kladie si otázku, prečo by to mal byť súboj pohlaví, na konci ktorého bude môcť vládnuť iba víťaz v tomto boji. Pripomína, že sama pozná ohľaduplných mužov a tí sú schopní uznať, že ženy sú v niektorých prípadoch znevýhodnené a umlčiavané.

Autorka sa vo svojich textoch venuje aktuálnym témam, akými je napríklad fenomén nárastu násilia páchaného na ženách, sexuálny škandál Dominiquea Straussa –Kahna či objektívnejšej bilancii úspechov feministického hnutia. Práve aktuálnosť problémov by mala byť pre čitateľa lákadlom. Odvolávanie sa na americké a celkovo zahraničné reálie môže najprv vyvolať u čitateľa dojem, že globálne kauzy ako hromadné znásilnenia sa ho netýkajú a nemajú vplyv na jeho život. Avšak Solnit má schopnosť donútiť vás uvedomiť si, že s podobnými problémami sa stretávate v menšej alebo väčšej miere aj vy.

Spomedzi všetkých esejí kvalitatívne zľahka vyčnieva text o spisovateľke Virgínii Woolfovej, ktorá je pre Rebeccu Solnit inšpiráciou. Čitateľ sa nemusí obávať, že by ho text nezaujal len preto, že nepozná ani jednu z literárnych prác tejto americkej spisovateľky. Avšak v porovnaní s ostatnými textami je v nich autorka emotívnejšia a text je pre mierne náročnejšieho čitateľa.

Kniha Muži mi to vysvetlia  je príkladom kvalitného spojenia netypického prístupu k problematike feminizmu s aktuálnosťou tém. Netvrdím, že so všetkými autorkinými názormi slepo súhlasím, no rozhodne prináša niekoľko progresívnych myšlienok. Ak chce človek prekonať svoje predsudky voči feministickej literatúre, texty Rebeccy Solnit sú na to ako stvorené.

Za recenziu ďakujeme Nine Zwiefelhoferovej. :)

Erin Watt: Palác klamstiev

Sebastian Fitzek: Balík