Benedek Totth: Mŕtve body

Príbeh skupiny mladíkov začína počas rýchlej jazdy v aute otca jedného z nich. Neistota neskúseného vodiča a jeho dezorientovanosť sú metaforou života postáv románu. Tie sa čoraz rýchlejšie ženú dolu po šikmej ploche. Mladí muži sú strhávaní lžou, pózami, násilím a telesnosťou. Odtiaľ je to už len krôčik k vražde. Keď v tínedžerskom svete prestanú platiť akékoľvek pravidlá, jedna katastrofa strieda druhú.
Román Mŕtve body odkrýva neznámy temný svet mlčanlivých dospievajúcich chlapcov a dievčat. Neraz prežívajú šokujúci každodenný život utajovaný pred rodičmi. Benedek Totth ponúka pohľad do bežných problémov opustených mladých ľudí, ktorých rodičia sú príliš zaujatí svojimi vlastnými, skutočnými alebo domnelými problémami. Príbeh skupiny mladíkov začína počas rýchlej jazdy v aute otca jedného z nich. Neistota neskúseného vodiča a jeho dezorientovanosť sú metaforou života postáv románu. Tie sa čoraz rýchlejšie ženú dolu po šikmej ploche. Mladí muži sú strhávaní lžou, pózami, násilím a telesnosťou. Odtiaľ je to už len krôčik k vražde.

Mŕtve body je druhá kniha z edície Pevný bod vydavateľstva Zelený kocúr. Cieľom edície Pevný bod je priniesť slovenským čitateľom tie najzaujímavejšie a najkvalitnejšie diela súčasných, ale aj minulých európskych autorov.
„Dajte mi pevný bod vo vesmíre a ja pohnem Zemou,“ hovorí Archimedes, ktorého výrok sa stal akýmsi heslom tejto knižnej edície. Zatiaľ čo Zelený kocúr prišiel minulý rok s prvou knihou z tejto série, nesúcou názov Cesta za mesačného svitu od Antala Szerba, ktorá v origináli vyšla v štyridsiatych rokoch minulého storočia, o niekoľko mesiacov nato vydavateľstvo prichádza s ďalším, tentokrát súčasným, titulom a to s knihou Mŕtve body.
Mŕtve body je kniha, na ktorú som sa veľmi tešil. Po prečítaní knihy Cesta za mesačného svitu (ktorú doteraz považujem za jednu z najlepších kníh, ktoré som do dnešného dňa prečítal) som uznal, že maďarská literatúra je naozaj vynikajúca, a preto keď som zistil, že aj táto kniha pochádza z dielne maďarského spisovateľa, tak som sa potešil ešte viac. No predsa len som ku knihe pristupoval s určitý rešpektom. Predsa, nie každá maďarská kniha dokáže byť zas tak dobrá, ako práve vyššie zmieňovaná kniha. No táto bola.

Benedek Totth si vybral naozaj zaujímavú tému na knižné spracovanie. V knihe Mŕtve body sledujeme životné príbehy menšej skupiny tínedžerov. Autor nám v knihe poodhaľuje odvrátenú stránku života tínedžerov, ktorú utajujú pred rodičmi. Zisťujeme, že títo tínedžeri nie sú naozaj také neviniatka, na aké sa hrajú. Drogy, sex, alkohol... Toto je len zlomok z toho, čo je súčasťou ich druhého života.
Príbeh knihy sa začína v momente, keď sa im počas rýchlej jazdy v aute jedného z tínedžerov podarí zraziť diviaka. Avšak, hlavní hrdinovia príbehu postupne zisťujú, že to nebol diviak. A práve táto udalosť postupne odkrýva charaktery hlavných protagonistov príbehu a ukazuje to, ako sa vďaka tejto udalosti začnú škriepiť vzťahy medzi postavami, ktoré neskôr povedú k radikálnym činom.

Pevný bod: edícia kvalitnej európskej prózy. Aj táto veta sa nachádza v popise edície Pevný bod a ja nemôžem tvrdiť nič iné, len súhlasiť. Dôležitosť a kvalitu tejto edície potvrdzuje už prvá kniha z tejto série. Cesta za mesačného svitu bola vynikajúcou knihou, ktorá je vhodná skôr pre náročnejších čitateľov, no aj napriek tomu prinúti čitateľa zamyslieť sa nad množstvom vecí. A podobného rázu je aj kniha Mŕtve body. Autor sa v knihe venuje tínedžerom a rozoberá témy, s ktorými sa tínedžeri 21. storočia stretávajú pomerne často. Hoci sa v knihe najčastejšie spomínajú drogy, sex a alkohol, autor v knihe postupne zabŕda aj do ďalších tém, ktoré s obdobím puberty súvisia, vďaka čomu je kniha zaujímavým čítaním od prvej strany až po poslednú.

Autor na rozmedzí necelých 250 strán podal čitateľovi naozaj kvalitný príbeh, ktorý vo veľmi veľkej miere odzrkadľuje to, ako to medzi dnešnou mládežou zväčša funguje. No tu sa naskytá hneď niekoľko otázok. Sú na vine tínedžeri? Nebude ich správanie do veľkej miery zapríčinené aj nezáujmom o nich zo strany rodičov? Matky, pre ktorú sú dôležitejšie nové prsia ako vlastné dieťa?

Mŕtve body sú kniha, v ktorej autor zvolil jednoduchší štýl písania, ktorý je popretkávaný detailnejšími opismi prostredia a veľkou dávkou nadávok. Hoci spočiatku vám väčšie množstvo nadávok môže prísť nepríjemné alebo až divné, postupom času vám to prestane vadiť a nakoniec si nebudete vedieť predstaviť stranu, kde by nebolo čo i len jednej nadávky.

A podobne to je aj pri postavách. Postavy v tejto knihe pôsobia svojím chovaním naozaj nesympaticky, vďaka čomu si čitateľ môže ťažšie hľadať cestu k niektorej z postáv. Každopádne, čím ďalej je čitateľ v príbehu, tým skôr vie vypreparovať spomedzi všetkých postáv len tie kladné a o to ľahšie si niektorú z nich obľúbi.
Čo sa mi na knihe veľmi páčilo bolo to, že autor nesprostredkoval čitateľovi naraz všetky vlastnosti danej postavy, ale čitateľ spoznával vlastnosti danej postavy postupne na rôznych udalostiach. Aj vďaka tomu čitateľ nikdy nevie, ako sa postava v danej chvíli zachová, čo len podnecuje čitateľa čítať príbeh ďalej.

Ak ste nečítali túto knihu, tak to napravte. Mŕtve body sú naozaj kvalitným čítaním, pri ktorom čitateľ doslova „vypne“ a nechá sa unášať jednoducho napísaným príbehom, ktorý obsahuje dávku napätia, vulgárnosti a taktiež aj vtipných situácii. Toto je jedna z mála kníh, pri ktorej viem, že si ju určite ešte raz prečítam. Mŕtve body hodnotím 5/5.

Za recenziu ďakujeme Tomášovi Pavlišinovičovi.
Viac o knihách, si viete pozrieť aj na jeho instagrame@Tomaw.p

Lars Kepler: Lazár