Sebastian Fitzek: Darček

Milan je analfabet. Diagnóza, ktorá mu od mladosti prinášala mnohé ťažkosti. Napriek tomu sa naučil fungovať a prežiť vo svete plnom písmen a pre neho nezrozumiteľných znakov. Pracuje, má priateľku, darí sa mu predierať ťažkým osudom nevzdelanca. Život mu však skomplikuje pocit, ktorý v ňom vyvolá dievča v neznámom aute. Stretne ju čakajúc na semafore a nedokáže sa zbaviť jej zúfalého výrazu v tvári a nečitateľného odkazu. Keď mu však jeho priateľka Andra objasní, čo bolo na papieri napísané, je rozhodnutý zúfalé dievča nájsť a zachrániť. To však ešte netuší, že ho skontaktuje únosca dievčaťa a vypýta si výkupné v podivuhodnej sume. Indície ho postupne navedú na miesto, kde vyrastal. Vynárajú sa spomienky a ľudia z jeho minulosti. No pravda je niekedy úplne inde, ako sa na prvý pohľad zdá. Podarí sa mu nájsť záhadné dievča? Zachráni ho a dostane odpovede na svoje nevyjasnené otázky?

Sebastian Fitzek je autor, ktorý dokáže každou svojou knihou prekvapiť. Napriek tomu, že rukopis jeho kníh je nezameniteľný, je schopný vniesť do príbehu vždy niečo nové, čo na čitateľov funguje. Zvláštnosť, ktorá urobí príbeh príťažlivým a prudko čitateľným. Je to vždy jazda plná napätia, prekvapení a zvratov. Psychotriler Darček nie je výnimkou a do bodky spĺňa tieto parametre. Príbeh je premyslený a vyšperkovaný do detailov. Aj keď začína pomerne surovo a brutálne, v knihe je násilností už pomenej.

Dej je zameraný predovšetkým na odhaľovanie minulosti hlavnej postavy a komplikácií plynúcich z jeho diagnózy. Na mnohých stranách sa snaží čitateľovi priblížiť, aký je život analfabeta a s čím všetkým sa musí vyrovnávať. To, čo je prirodzené pre vzdelaného človeka, môže byť pre negramotnú osobu úplným peklom. No vyzdvihuje aj vynaliezavosť a dôvtip takýchto ľudí. Akými rôznymi spôsobmi sa snažia začleniť do komunity bez toho, aby sa na nich ukazovalo prstom.

„Som analfabet Neviem čítať ani písať. V Nemecku žije viac než šesť miliónov funkčných analfabetov. Ľudí, ktorí sa v škole naučili rozpoznať akurát toľko viet, aby sa nejako prešvindľovali životom.“

Samozrejme však čitateľ dostane aj všetko  to, čo v jeho trileroch chýbať nemôže. Scény naplnené krvou, prekvapivé zvraty, psychické poruchy postáv. Naprieč celým dejom si autor vychutnáva i neistotu, ktorú prináša, brilantne zavádza do slepých uličiek a oponu tajomstva odhaľuje po malých kúskoch. No a ako to už býva zvykom, čerešničkou je nečakané a prekvapujúce finále.

Ak hľadáte knihu, ktorá dokáže zaujať, Darček je skvelou voľbou. Okrem zápletky a krimi detailov dostanete aj pridanú hodnotu. Analýzu sveta, do ktorého bežne človek nemá šancu nahliadnuť. Okrem toho, autor podvedome  nabáda k väčšej tolerancii voči ľuďom, ktorí už vnútorne dostatočne trpia. Nezaslúžia si ešte aj výsmech a odsudzovanie spoločnosťou.

„Je Zlo v každom z nás a vďaka výchove ho držíme na uzde? Myslíš si, že Zlo je niečo, čo sa odovzdáva z generácie na generáciu? Ako genetický defekt? Možno je zlo dedičná choroba. Veď stále hľadáme príčiny v detstve, traumy, ktoré z obete urobili páchateľa, a často je to naozaj tak.“

Za recenziu ďakujeme Andrejke Gálovej, ktorú môžete nájsť aj na Instagrame pod menom https://www.instagram.com/anduskag/

Zuzana Jurigová Kapráliková: Kde je kto?

Mary Kubica: Dobré dievča