Tamara Šimončíková Heribanová: Pendleri

Martin Knauer, sociológ, dostáva ponuku spolupodieľať sa na dokumente o pohraničnej oblasti, ktorú tak dôverne poznal. Nedobrovoľne sa tak dostáva k spomienkam na danú dobu, ktorá v jeho živote mnohé zmenila. 90. roky. Neustále pendlovanie medzi Bratislavou a Viedňou. Kopa dobrých priateľov a jedno kupé. Malý priestor so zasúvacími sklenenými dverami, oranžovými záclonkami, ťažkým vzduchom. Vďaka Martinovým spomienkam sa vraciame do čias, keď spolu so svojimi spolužiakmi strávili každý deň na cestách, zažívali najkrajšie chvíle svojho života, svoje prvé lásky. A práve to je pre Martina najťažšie – spomínať na svoju prvú veľkú lásku Annu, ktorá je už niekoľko rokov považovaná za nezvestnú, no z jeho života ani za tie dlhé roky nevymizla. Vydáva sa tak za hľadaním pravdy a to, čo sa zdalo ako nevyriešiteľné sa mu pomaly začína odhaľovať.

„Slnko cez oranžové záclonky v kupé premenilo ten malý priestor na najkrajšie miesto na svete. Tušil, že s Annou by bolo každé miesto také“

Príbeh študentov dennodenne pendlujúcich medzi slovensko-rakúskymi hranicami bol opísaný nesmierne pútavo, autenticky, podložený skvelými informáciami a osobnou skúsenosťou autorky. Téma ma nesmierne bavila, veľmi sa mi páčil autorkin štýl písania, ako sa dokáže hrať so slovíčkami, jej opisy prostredia a premyslená kompozícia. Osudy jednotlivých postáv boli naozaj silné, veľmi odlišné, no v mnohom tak podobné.

Postupné odhaľovanie minulosti nás drží v napätí po celý čas čítania. Najprv spoznávame pôvodnú partiu pendlerov – Martina, Milana, Vieru, Lindu, Janu, Beátu. Neskôr spoznávame Annu, ktorá hlavnému hrdinovi tak učarovala. Ich prvé stretnutie, cesty vlakom, spoločné chvíle…

„Žijeme, aby sme raz mohli žiť? Nie je v živote najdôležitejší sám život“

Ešte pred čítaním príbehu ma zaujali názory čitateľov na túto prózu. Pre jedných to bolo naozaj kvalitné čítanie, zaujímavý príbeh, no na druhej strane tu boli také, ktoré knihu úplne skritizovali, ba priam odsúdili. O to viac som bola zvedavá, aká naozaj je. Po prečítaní však môžem zhodnotiť, že sa prikláňam k prvej skupine ľudí – myslím, že to bola naozaj dobre zvolená téma, ktorá dokáže čitateľa zaujať! Ja jednoznačne odporúčam a teším sa na ďalšie autorkine diela!

Knihu Pendleri zrecenzovala Knihomoľka Caroline. :)

Instagram: @knihomolky

Anna Todd: After - Sľub