Andrej Hryc: Inventúra (doplnené vydanie)

Ak by som chcel niekomu ukázať odvrátenú tvár našej krajiny a ilustrovať, čo môžu zlí, motivovaní ľudia spáchať na inom človeku, ktorého, navyše, často veľmi dobre poznajú, dal by som mu prečítať Hrycovu knihu. Spomienky na mladosť, vzťahy, angažmány na Novej scéne a v Štátnom divadle v Košiciach, doteraz nevyjasnená smrť otca. Kľučkovanie v komunistickom režime, nežná revolúcia, mečiarizmus. Kultové Rádio Twist, práca honorárneho konzula, ale aj osobné životné tragédia a pokus o reštart politickej kariéry. To všetko prináša Inventúra.

To, čo môže čitateľa prekvapiť, je otvorenosť, s akou Hryc pristupuje k opisu jednotlivých situácií. To, do akej miery s autorom súhlasíte, alebo nie, nechávam na vás. Svojím spôsobom ľutujem všetkých tých, ktorí sú v knihe spomenutí v negatívnom zmysle slova. Zrejme aj preto má kniha čítanosť, akú má. Koniec-koncov, aj najpredávanejšie noviny sú bulvárne. Ľudia to jednoducho majú radi. Dovolím si však podotknúť, že z Hrycovej strany som rozhodne ani raz nenadobudol dojem, že by šlo o kalkul, o snahu zvýšiť predaje Inventúry.

Knihu považujem najmä za osobnú spoveď jej tvorcu. Za spoveď plnú zážitkov, ale aj negatívnych udalostí, smutných chvíľ a tragédií. Pri čítaní niektorých strán som si povedal, že si jednak neviem ani predstaviť, ako by som sa, nedajbože, s podobnou situáciou vyrovnal ja. Som určite poznačený tým, že si pána Hryca, hoci sa osobne nepoznáme, vážim ako umelca, a to, ako predstaviteľ generácie Y,
odvtedy, čo som ho videl ako majora Terazkyho v seriálovej adaptácií legendárneho Švandrlíkovho románu Černí baróni.

Inventúru odporúčam všetkým, ktorí by sa chceli dozvedieť buď o živote, dovolím si povedať, významného slovenského umelca, ale aj tým, ktorých zaujímajú niektoré významné udalosti našich nie až tak dávnych dejín z úplne inej stránky.

Za recenziu ďakujeme Tiborovi Porubänovi. :)

Jesmyn Ward: Spev duchov

Becky Albertalli: Molly vo svete neopätovaných lások