Andrzej Sapkowski: Narrenturum Veža Bláznov

Reynevan z Bielawy, priateľmi nazývaný  Reinmar Biela, je medik vyškolený v Prahe, na Karlovej univerzite. Ešte pred štúdiami sa učil v katedrálnej škole vo Vroclave, potom spoznával tajomstvá bylinkárstva u świdnických lekárov a u mastičkárov v Brezgu. Neskôr, ako bolo spomenuté, študoval medicínu v Prahe a po dvoch rokoch sa stal bakalárom umení, artium baccalaures. Z Prahy odišiel po defenestrácii. Usadil sa u Augustiánov ako liečiteľ v dedinke zvanej Oleśnica v Sliezsku. Je naozaj veľkým zvodcom a samozvaným ľúbostným expertom. Ako sám vraví, vďaka strávenému času pri uspokojovaní túžob a splynutí dvoch bytostí bažiacich po vášni a rozkoši, dokážete spoznať svet a jeho mravy. Nuž netuší, že tento jeho takzvaný koníček spôsobí viac škody ako potešenia, keď si vďaka neuhasiteľným blčiacim testosterónom začne dovoľovať na vydaté panie. Ešte nevie, čo všetko mu Boh pripraví za takýto hriech cudzoložstva.

Kostol, krčma, bordel a medzi nimi kopa hnoja. Toto je parabola ľudského života.

Narrenturum otvára ďalšiu knižnú sériu slávneho spisovateľa svetoznámeho fantasy o Zaklínačovi, Andrzeja Sapkowskeho. Tentoraz nás ale zavedie do roku 1422, kedy sa po Európe začína šíriť katolíckou cirkvou označovaný mors nigra, ale v podobe kacírstva, ktorý si naďalej, aj po upálení Jána Husa v Kostnici, získava Čechmi nazývaných ,,Božích bojovníkov ". Heretici kritizujú cirkev a apelujú na jej hodnostárov aby začali žiť tak ako Ježiš hlásal - v chudobe, pokore a celibáte. Aby sa zbavili majetku a prestali sa miešať medzi politické záležitosti sveta. Tieto myšlienky sa snažia umlčať rozosievaním strachu, nasadením inkvizície a dokonca križiackymi výpravami. Nečakali však, že ich naduté hrebienky, vyleštené zbroje a zástavy s červeným krížom v strede rozprášia kacíri s ich obávanými cepmi.

Stvoriteľ nás stvoril na svoj obraz a podobu, ale postaral sa o individuálne vlastnosti.

Kniha Narrenturum Veža Bláznov je, tak ako sme zvyknutí, majstrovským dielom z pera poľského spisovateľa. Je to historický  román doplnený o vymyslený príbeh hlavnej postavy s fantasy. Myslím si, že každý odborník na danú tému by ocenil presnosť opisu tohto diela, avšak niekedy sú dejiny prispôsobené potrebám príbehu. Z môjho nezainteresovaného pohľadu by som rád konštatoval, že kniha podáva naozaj konkrétne opisy historických výjavov, jej postáv a samotnej atmosféry danej krutej doby plnej udavačstva a boja o holý život. Budete súčasťou mnohých udalostí v dejinách husitských vojen a stretnete sa s mnohými významnými historickými osobnosťami. Postavy sú naozaj dopodrobna opísané, ich vlastnosti, minulosť, presvedčenie pôsobia naozaj živo. Tak ako už od Sapkowskeho poznáme, vytvoril niekoľko silných postáv, ktoré nás vtiahnu do deja a prostredia danej doby vďaka svojim individuálnym vlastnostiam a názorom.

Prvok v podobe fantasy a mágie je spomenutý len okrajovo, povedal by som, že skôr na doplnenie príbehu, nehrá v ňom prvé husle, ale niekedy zahrá na strunu deju.

Mnohokrát ma ale zaskočilo a poplietlo množstvo mien, názvov, ba dokonca latinských výrazov, ktoré ale zaručene dodávajú hodnotu dielu, len sú občas mätúce. Nevedel som, kedy sa so spomenutými postavami ešte stretnem, preto som častokrát vypustil mená z hlavy a musel sa vracať na predošlé stránky, aby som si spomenul, o koho sa jedná . Ale aj tak nám nezostáva nič iné, len zložiť poklonu autorovi nad jeho neuveriteľnou kapacitou, ktorá dokázala vtesnať toľko faktov, mien a informácií do jedného diela. Naozaj nikdy nepochopím, ako je možné mať tak dokonalý prehľad vo svojom diele.

Pre čitateľov, ktorí by sa radi dozvedeli niečo o našej histórii na slovanských územiach v časoch husitských vojen, obohatenej štipkou nadprirodzeného, je toto dielo povinným kúskom knižnice.

Taťána Gregor-Brzobohatá: Pokračování příště…

Suzanne Collins: Balada o hadoch a vtáčatkách