Andrzej Sapkowski: Zaklínač 2 - Meč osudu

V druhej poviedkovej knihe od spisovateľa Andrzeja Sapkowského objavíme ďalšie príbehy z prostredia Severných kráľovstiev a slávneho zabijaka monštier, Geralta z Rivie, a jeho spoločníkov.

Kniha je totožná, čo sa týka formy, s predošlým dielom, čiže je členená na poviedky, konkrétne na sedem (Hranice možností, Úlomok ľadu, Večný oheň, Trochu obetavosti, Meč osudu, Niečo viac, Niečo končí, Niečo začína). Poviedky nie sú na sebe závislé, znovu sa dozvedáme niečo viac o Geraltovi, povolaní zaklínača, svete, nových lokáciách a postavách . V tejto časti je ale silno vidieť, ako autor poskytuje oveľa viac informácií pre budúcu románovú sériu. Niektoré poviedky zodpovedia otázky vyrojené po prvej knihe a následne rozvinú dobre načrtnutý príbeh a vzťahy medzi postavami pre ďalšie diely. Spoznáme nové obludy ako Doppler, Dryády z Brokilonského lesa alebo aj legendárneho Zlatého draka. Väčší priestor sa naskytuje aj vedľajším postavám, akými sú Blyskáč a Yennefer. Zistíme viac o ich spoločnej minulosti a ich následnom vývoji. Zas a raz sa znovu preukáže prítomnosť citov u Geralta, aj napriek tomu, že by ich mal byť zbavený. Neraz uvidíme, že v Geraltovi sa ukáže oveľa viac ľudskosti, ktorá by nemala byť jeho najsilnejšou stránkou. Biely vlk bude postavený pred náročnú otázku jeho osudu, ktorý je prepletený zákonom predurčenia. Zaklínač sa stal sám obeťou tohto zákona v jeho mladom veku, keď bol ešte chlapcom. Zákon predurčenia si môžete vyžiadať vtedy, keď niekomu zachránite život alebo mu pomôžete. Môžete to využiť ako kontra službu. Princíp je v tom, že si vyžiadate to, čo prvé doma nájde a predtým o tom nevedel. Častokrát to býva práve dieťa. Geraltovým osudom sa stane dieťa predurčenia aj napriek tomu, že si to nechce pripustiť.

Osud je len v našich rukách.

Meč osudu je druhou a zároveň poslednou poviedkovou knihou. Uzatvára nám teda zbierky príbehov a otvára dvere, ktoré nás povedú k románovej sérii. Kniha je naozaj do detailu popísaná, neviem si predstaviť, aké to musí byť udržať si prehľad a poriadok v takom obšírnom svete. Autor Andrzej Sapkowski ako pri predošlom diele reflektuje problémy v našom svete ako nenávisť k ostatným etnikám, ekologické problémy, výbojnú politiku štátov a podobne. Tieto problémy však len pridávajú na kvalite diela, keďže rozvíjajú dej vo svete, a preto celé univerzum pôsobí živo, ako keby sa každú chvíľu malo stať niečo, čomu sa nedá vyhnúť a bude mať dopad na všetkých. V knihe sa kladie výrazný dôraz na osud, spomína sa niekoľkokrát. Všetky naše slová, rozhodnutia, činy ovplyvnia náš osud, ktorý sa napokon stane neodvrátiteľným a my sa mu nevyhneme. Je to len na nás, či budeme naďalej zbabelo pred ním utekať alebo sa mu poddáme a prijmeme dôsledky svojich rozhodnutí. Na tento fakt apeluje aj výrok samotného autora:

,,Meč osudu má dve ostria. Jedným si ty."

Druhá poviedková kniha nádherne nadväzuje na predošlú a začína rozvíjať hlavnú zápletku príbehu o Zaklínačovi. Je to fascinujúco premyslené a komplexné dielo, ktoré môže u niektorých prevýšiť úspech prvého dielu. Musím len potvrdiť, že sa čitateľovi po prečítaní len zvýši apetít na ďalšie príbehy s Geraltom z Rivie.

Alan Hyža - aj o fotografických začiatkoch

Literárna revue 10/2021