Babča B. Kardošová: Traja kamoši a fakticky fantastický výlet

Juraj Králik má jedenásť rokov a práve začínajú letné prázdniny. Zo svojho vysvedčenia má ohromnú radosť, pretože okrem ostatných vynikajúcich známok, na vysvedčení žiari jednotka z matematiky. Ako sám tvrdí, tú jednotku z matiky sa snažil vydrieť najmä kvôli svojmu tatkovi...aby bol ako on... a aby bol na neho tatko hrdý. Po príchode zo školy s vysvedčením chce Juraj najprv pomôcť mame s domácimi prácami, pretože mama má teraz veľa práce, majú totiž „úplne novú“ maličkú sestričku. A až potom sa chystá víťazoslávne ukázať rodičom svoje vysvedčenie. Čo čert nechcel, veci sa mu vymkli spod kontroly a má pocit, že jeho vysvedčenie vlastne nikoho nezaujíma... Preto sa rozhodne utiecť z domu a napísať aj list na rozlúčku, v ktorom všetko rodičom objasní.

S tým útekom si to nakoniec predsa len rozmyslí, a po chvíli sa vráti domov. Na jeho prekvapenie, od rodičov sa dočká nie len pochvaly za vynikajúce vysvedčenie, ale dostane aj úplne novučičký strieborný bicykel. Začne si teda písať program na nadchádzajúce letné prázdniny a okrem výletu na bicykloch, plánuje Juraj aj hlavný bod prázdnin, a tým je „chlapská stanovačka v divokej prírode s tatkom a bratmi“.

Na stanovačku sa dostanú... a nie len v spomínanej zostave. Pridá sa aj kamarátka Laura a náčelník Tigria noha. O tom, kto sú tieto postavy a čo s nimi Juraj zažije v lese sa už dočítate, ak sa rozhodnete siahnuť po tejto jedinečnej detskej knihe.

Juraj je postava, ktorá deťom ukáže reálneho hrdinu, z reálneho domáceho prostredia, so svojimi radosťami aj starosťami. Určite sa s ním veľa detí stotožní a prežije s ním jeho neobyčajné dobrodružstvá. Juraj má navyše kladný vzťah k prírode a zvieratám, čo je tiež mnohým deťom sympatické.

Na záver by som chcela dodať, že oceňujem najmä to, ako autorka kladie dôraz na rodinu a harmonické vzťahy v rodine či medzi priateľmi. Ak ste rodičia detí vo veku okolo 9 rokov, neváhajte siahnuť po tejto skvelej knihe a možno aj po predchádzajúcich častiach série. Zaručene sa pri čítaní všetci zabavíte.

Za recenziu ďakujeme Simonke Trnkovej Jasovej.

Michaela Zamari: Osud nevyjednáva (Klient môjho šéfa)

Nina Brochmann, Ellen Støkken Dahl: Bez hanby o ohanbí