Michaela Zamari: Osud nevyjednáva (Klient môjho šéfa)

Vrátim sa však k poslednej knihe, ktorá uzrela svetlo sveta dokonca už pár dní pred plánovaným augustovým vydaním. Autorka si svoje knihy, s výnimkou jej debutu, vydáva  sama, v dnešnej sčítanej dobe je to odvážny krok, ale myslím si, že sa jej v našich literárnych vodách darí viac než dobre. Jej najnovšia kniha Osud nevyjednáva je dôkazom toho, že Michaela Zamari má veľký talent podať príbeh po dejovej a jazykovej stránke úplne dokonale. Viem, o čom hovorím, keďže som dodnes prečítala všetky jej knihy.

Osud nevyjednáva je letnou „chuťovkou“, ktorej príbeh sa odohráva na exotickom ostrove  v Indickom oceáne, na Maldivách a jej hlavnými aktérmi budú tentoraz mladá žena Liana, venujúca sa tlmočníctvu aj dabingu vďaka svojmu talentu ovládania viacerých cudzích jazykov, Johannes, charizmatický Švajčiar, hľadajúci tú pravú ženu pre seba. Ich životné cesty sa mali pretnúť už niekoľkokrát, avšak osud má svoj vlastný harmonogram. Johannes môže mať takmer všetko a ženu ako Liana hľadal pridlho, lenže, čo ak mu ona môže dať všetko, okrem toho jedného, čo si za peniaze nekúpi?

Nebudem klamať, ak poviem, že aj táto kniha vás prevalcuje. Ja som túto „románovú horu“, keďže toto pokračovanie nemá málo strán, prekonala za pomerne krátky čas. Kniha sa skladá  z dvoch častí, z ktorých jedna sa odohráva na Maldivách, zatiaľ čo kulisu druhej časti tvorí naše hlavné mesto. Zatiaľ čo prvá časť je viac zábavná, uvoľnenejšia a iskrivejšia, druhá časť je podaná vo vážnejšom tóne, ale nie natoľko, aby ste si ju dostatočne neužili. Popravde, mne sa o niečo viac páčila práve tá druhá časť.

Maldivy nie sú náhodou stredobodom dejovej línie jednej časti knihy. Autorka sa netají tým, že okrem písania je aj veľkou milovníčkou cestovania. A teda, ani v tejto knihe nešetrila cestovateľskými zážitkami, ktoré vniesla do samotnej knihy úplne prirodzene, a toto ma na jej knihách baví asi najviac. A teda najmä jej jazyková zdatnosť. Aj v Osud nevyjednáva sa vyznamenala širokou paletou slovných hier a najviac to cítime na vzájomnom doťahovaní hlavných postáv, Liany a Johannesa. Páči sa mi tiež, že do knihy nepridáva zbytočne priveľa postáv, ale aj tie vedľajšie postavy výrazne prispejú do deja a vy si zrazu nebudete vedieť vybrať, ktorá postava sa vám počas čítania páčila viac

Osud nevyjednáva je slušne rozbehnutá kniha, čo sa počtu strán týka, a aj napriek tomu, že by ste v kníhkupectve zbadali túto hrubšiu knihu, nemusíte sa obávať, že vám to zaberie veľa času. Práve naopak, kniha sa čítala tak ľahko a rýchlo, až som sama neverila,  že som ju dočítala za niekoľkých večerov. Vtiahne vás do deja od prvej strany, nebude mať s vami zľutovanie ani v jej závere. Nájdete v nej lásku, zábavu, dramatickosť aj šteklivé scény. Aj keď si chvíľami budete myslieť, že viete, ako to skončí, nakoniec vás autorka aj tak prekvapí.

Neviem si predstaviť lepšiu knihu na leto, ako je táto, nech už vás dejovo prenesie na čarokrásny ostrov alebo do Lianinho a Johannesovho pracovného dňa, nebudete ju chcieť odložiť. Možno mi boli o čosi bližšie predošle dva diely zo šéfovskej série, keďže mi nimi autorka brnkla na tú správnu nôtu, avšak aj touto novinkou Michaela Zamari nič nepodcenila a opäť napísala skvelý príbeh plný vášne a exotiky pretkaný humornými dialógmi a nezabudnuteľnými postavami.

Za recenziu ďakujeme Terezke Zoľákovej.

Kathy Reichs: Kosti v sude

Babča B. Kardošová: Traja kamoši a fakticky fantastický výlet