Osobný odber už na 55 miestach na Slovensku

Brenda Rufener: Tu, kde bývam

Autor: Daniela Velgosová, 15. apríla 2019

Pozitívnou správou je, že knižný svet vie osloviť mladých čitateľov pri ktorých je náročné upútať ich pozornosť a o to ťažšie si ju ponechať až do konca príbehu. ,,Knihy pre mládež- Young Adult“, pod týmto pojmom si najčastejšie predstavíme fantasy alebo sci-fi. Svet mágie, nesmrteľnosti, nadprirodzené schopnosti. Vydavateľstvo Slovart ponúka mladým čitateľom nie len spomínané fantasy a sci-fi, ale aj knihy zamerané na témy: dospievanie, láska, vzťahy a v knihe Tu, kde bývam aj príbeh hlavnej hrdinky bez domova.

Tu, kde bývam je príbeh o mladom sedemnásťročnom dievčati, Linden, ktoré žije v malom americkom mestečku. Obyčajná študentka sršiaca sarkazmom na každom kroku, chce zapadnúť s davom, má ale tajomstvo o ktorom nikto nevie. Nemá rodičov, príbuzných a je bez domova. Svojími pravidlami prežitia sa snaží nevzbudzovať pozornosť, to sa už pomaly vymyká spod kontroly.

Prostredníctvom deja nás autorka premiestňuje na typickú strednú školu, ktorej atmosféru môžeme poznať z rôznych mládežníckych seriálov. Príbeh sa vyvíja okolo kamarátstva, ktorý tvorí nerozlučný trojuholník, školy a problémov dospievania. Napriek tomu, aké má Linden každodenné problémy (kde bude spať, čo bude jesť, kde si vyperie oblečenie), musí riešiť ďalšie. Síce hlavná hrdinka na prvý pohľad pôsobí nebojácne, samostatne, my ako čitatelia poznáme jej myšlienky, vnútorné pocity. Jej obavy z detstva a čo prinesie nasledujúci deň mimo školských aktivít. Tu môžeme vidieť, že sa autorka venuje viac osobnosti Linden, školskému prostrediu a ako keby vytláčala hlavnú tému za okraj.

,,Chalani veria, že žijem v časti mesta nachádzajúcej sa na druhej strane školy, kde sú zaparkované maringotky ťahače. Prečo tomu veria? Pretože som Linden. Klamárka a kamoška v jednom“.s62

Pomaly sa vyvíjajúci dej v strede príbehu naberie rýchlejšie tempo a problémy, ktoré mala Linden sa vyriešia doslova rozprávkovo. Tým, že záver je rýchlo ukončený, hlavne predvídateľný môže budiť dojem, žeby sme potrebovali dlhší, podrobnejší koniec a širší pohľad na udalosti.

Tu, kde bývam patrí medzi oddychové čítanie, ktoré prostredníctvom mladej dievčiny rieši problémy ako: byť bez domova, násilie, ale aj priateľstvo a stredoškolskú lásku. Ak po knihe siahne mladý čitateľ, verím že sa zamyslí nad témami a nad hľadaním riešení.
Začítaj sa.

Za recenziu ďakujeme Danielke Velgosovej. :)

Instagram: @_dannyreads_