Osobný odber už na 54 miestach na Slovensku

Gayle Forman: Stratení

Autor: Tinna Bartová, 15. apríla 2019

Spisovateľku Gayle Forman pozná každý vďaka jej duológii Zotaň so mnou, ktorá sa stala pred pár rokmi veľmi populárnou a bol podľa nej natočený film. Keďže mne sa autorkine knihy veľmi páčia, a prečítaných ich mám už zopár, veľmi som sa tešila na jej najnovšiu knižku s názvom Stratení.

Príbeh Freyi, Haruna a Nathaniela je krásny, napriek tomu že začal úplne náhodným stretnutím v Central Parku. Freya je speváčka, ktorá počas nahrávania nového albumu stratila hlas. Jej mama prežíva celú situáciu omnoho horšie než samotná Freya alebo jej sestra Sabrina, s ktorou Freya spievala v ich spoločnej skupine Sestry K. Harun je mladý chlapec s etiópskymi koreňmi, ktorý pred svojou rodinou dlhé roky skrýva obrovské tajomstvo. Je zamilovaný do Jamesa, s ktorým planuje odísť a precestovať svet presne tak ako si to spolu vysnívali. Vzhľadom na vierovyznanie Harunovej rodiny sa bojí, že jeho priznanie neprijmú a odcudzia ho. Nathaniel pricestoval do New Yorku po rodinnej tragédii, s jasnou predstavou ako naloží so svojim životom. Predtým však plánuje navštíviť všetky miesta na ktoré ho otec ako malého plánoval zobrať, no všetko však ostalo len pri nesplnených sľuboch.

Všetci traja sa cítia osamelí, stratení a zúfalí. Postupne sa zoznamujú a odkrývajú si medzi sebou svoje tajomstvá a minulosť, ktorá nie je ružová ani u jedného z nich. Celý príbeh je rozprávaný z pohľadov Freyi, Haruna a Nathaniela a odohráva sa počas jedného jediného dňa. Kniha by nám mala ukázať, že človek by mal byť úprimný predovšetkým sám k sebe a nehrať sa na niekoho, kým nie je.

Ak by som mala povedať pravdu, na to že má kniha len 245 strán, mi prvých 150 prišlo trošku slabších a miestami nudných. Zvyšok knihy ma však odrovnal a nevedela som sa od nej odtrhnúť. Všetky tri hlavné postavy sú krásne vykreslené, vôbec nepôsobia umelo alebo silene. Na to, že je táto knižka taká krátka, mám pocit že Freyu, Haruna aj Nata poznám a že som s nimi prežila oveľa viac, než pri iných postavách v oveľa dlhších knihách. Tak isto sa mi veľmi páčili rovnomerne rozdelené kapitoly pre každého z nich.

Stratení je podľa mňa jednoznačne najsilnejšou a najlepšou autorkinou knihou. Po dočítaní som bola zničená, uplakaná a nevedela som čo ďalej. Ostáva mi jedine počkať na ďalšiu knihu od autorky, na ktorú sa už teraz veľmi teším :).

Za recenziu ďakujeme Tinne Bartovej.
Viac informácii o knihách nájdete aj na jej instagrame: @depesacka